ساخت تیر و کمان

اگر واقعا مایل به یادگیری و ساخت تیر و کمان باشید، بهتر است بدانید که قطعات و ابزار ساده‌ای وجود دارد که در این راه می‌تواند به شما کمک کند.
برای شروع ساخت تیر و کمان استفاده از چوب درختان، می‌تواند یک گزینه ایده‌آل به شمار آید.
برای ساخت تیر کمان واقعی که از چوب ساخته شده‌اند، چوب باید به راحتی خم شود و ساده‌ترین راه برای آن، استفاده از درختان کوچک است.

مراحل ساخت تیر و کمان

مراحل ساخت تیر و کمان عبارت است از:

  1. مواد و ابزار مناسب
  2. ساخت کمان
  3.  اتصال زه کمان
  4.  ساخت تیر
  5.  افزودن پرها به تیر
  6. نحوه استفاده از تیر و کمان

در ادامه هر یک از مراحل فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. مواد و ابزار مناسب

برای شروع ساخت تیر و کمان شما نیاز به شاخه‌ای در حدود یک اینچ با قطر 4 تا 5 فوت خواهید داشت، برای تیر می‌توانید از یک شاخه در حدود نیم اینچ استفاده کنید.
بهترین چوب برای ساخت کمان چه چوبی است؟

می‌توانید از چوب درختانی مانند کاج و بید، بلوط و یا افرا استفاده کنید. قطر حداقل 8 اینچ، باعث می‌شود تا بهترین کمان را بسازید. بسیاری از کمان‌های ریکرو را می‌توانید از درختان بسازید.

پس از آنکه چوب کمان مناسب را تهیه کردید، لازم است اطمینان حاصل کنید که چوب خشک شده است، اگر چوب درختان خیس باشد، این کار معمولا حداقل سه یا چهار هفته به طول می‌انجامد. در عین حال لازم است درباره میزان انعطاف‌پذیری چوب‌ها اطلاع یابید.
چوب را برای عدم وجود هرگونه ترک و یا نقص بررسی کنید، زیرا این عوامل می‌تواند موجب شود تا کمان در آینده دچار انحراف و یا شکست شود.

طول تیر و کمان به یکدیگر وابسته هستند، به کمک تعیین این اندازه‌ها، قادر خواهید بود تا بهترین وسیله را برای تیراندازی بسازید.

ساخت تیر و کمان

2. ساخت کمان

ساخت تیر و کمان می‌تواند بسیار ساده صورت گیرد. مهم‌ترین کاری که لازم است انجام شود این است که هر دو انتهای شاخه کمان را به صورت یک منحنی درآورده تا بتوانید زه کمان را در این قسمت‌ها متصل کنید. به کمک تنظیم زاویه درست، قادر خواهید بود تا رشته کمان را در مناسب‌ترین حالت قرار دهید.

به طور مداوم کمان خود را بررسی کنید تا از محکم بودن آن مطمئن شوید. در این حالت حتی نیاز است که کمان را متناسب با دست غالب خود بسازید.

3. اتصال زه کمان

برای این کار لازم است که یک رشته با حالت ارتجاعی مناسب در حدود سه چهارم اندازه کمان تهیه کنید. زه کمان باید از بدنه کوچک‌تر باشد تا قدرت برتری را ایجاد نماید. در رشته‌های کوتاه‌تر، قدرت بیشتری به دست خواهید آورد، با این حال کار سخت‌تر خواهد شد.

در هر صورت انتخاب آن به توانایی‌های شما بستگی خواهد داشت. به کمک ایجاد حلقه در دو سر رشته، آن را به بدنه کمان متصل کنید، به صورتی که اطمینان حاصل کنید که آن‌ها در جای درست قرار گرفته‌اند.

ساخت تیر و کمان

برای اتصال اجزای کمان به یکدیگر می‌توانید از چسب استفاده کنید. برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به کمان، می‌توانید از اسپری کردن آب به آن استفاده کنید. برای ایجاد یک قبضه مناسب می‌توانید از چرم استفاده کنید و سپس آن را به کمک نایلون و نخ بسته‌بندی کنید.

در این مرحله می‌توانید از رنگ چوب و یا رنگ روغن استفاده کنید. این کار باعث خواهد شد تا سطح تیر و کمان شما نرم‌تر شود.
می‌توانید بسته به هدف و سلیقه خود از رنگ‌های تیره و یا روشن‌تر برای رنگ‌آمیزی استفاده کنید. پس از رنگ‌آمیزی، بهتر است زمان لازم را در اختیار تیر و کمان قرار دهید تا خشک شود. وزن تیر و کمان کامپوند نیز یکی دیگر از گزینه‌هایی است که به یکدیگر مرتبط هستند، می‌توانید وزن آن را به 50 کیلوگرم و یا بیشتر برسانید.
با این وجود برای کاهش هزینه‌های خود در ساخت یک تیر و کمان، می‌توانید از مواد ساده‌تر استفاده کنید.

3. ساخت تیر

تیر را می‌توانید از یک شاخه چوبی بسازید. اولین کار برای تهیه یک تیر مناسب این است که یک درخت با شاخه‌های نازک بیابید، برای انجام این کار مراقب باشید تا به درختان آسیب وارد نکنید، بسیاری از این شاخه‌ها را می‌توانید در کنار آن‌ها بیابید.

تیر نامناسب در هنگام تیراندازی می‌تواند باعث وجود ناهماهنگی در شلیک شود. این بدین معنی خواهد بود که ساخت تیر، یک فرایند حیاتی و مهم خواهد بود.

به کمک ابزار مناسب، می‌توانید سر تیر را متناسب با اندازه‌ای که در نظر دارید، حالت دهید. به یاد داشته باشید که قطر شفت تیر، با توجه به وزن کمان و سایر عوامل تعیین می‌شود.
برای پیدا کردن قطر مناسب، می‌توانید از نمودارهای موجود برای این روش استفاده کنید. لازم است تا زمانی که شفت به صورت صاف و مستقیم به نظر برسد، به تنظیم کردن آن بپردازید.

شفت را در مراحل پایانی با شستن و با استفاده از مواد مناسب، مهر و موم کنید. اجازه دهید که آن‌ها به مدت سه تا چهار ساعت خشک شوند. می‌توانید این کار را چندین بار تکرار کنید.

ساخت تیر و کمان

4. افزودن پرها به تیر

پرهای انتهایی در تیر، باعث می‌شود که سرعت و دقت آن بیشتر شود.
برای این کار می‌توانید از کاغذ باطله‌هایی که در دسترس است استفاده کنید، کاغذهایی را انتخاب کنید که وزن بیشتری دارند.
گاهی اوقات پلاستیک فشرده نیز می‌تواند جایگزین مناسبی به جای کاغذ برای پرهای آن باشد، برای اتصال این بخش‌ها به تیرها، می‌توانید از چسب فوری نیز استفاده کنید. کاغذها را بردارید و آن‌ها را به شکل مثلث، در حدود یک و ¼ اینچ برش دهید. به کمک ساخت سه مثلث در اطراف انتهایی تیر، می‌توانید یک تیر معمولی را در اختیار داشته باشید.
با یادگیری اصول تیراندازی با تیر و کمان می‌توانید خیلی سریع در این رشته‌ی ورزشی هیجان انگیز پیشرفت کنید.

5. نحوه استفاده از تیر و کمان

برای یادگیری صحیح در تیراندازی، تنها به فیلم‌های قرون وسطی بسنده نکنید، تنظیم صحیح حالت بدن، نیاز به تمرین بیشتری دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. با استفاده از انگشت اشاره، میانی و انگشت حلقه، می‌توانید زه کمان را به درستی در دست خود نگه دارید و سپس برای شلیک اقدام کنید. برای هدف گیری بهتر می‌توانید از ریلیز کمان استفاده کنید، زمانی که تیر در هوا به رقص درآید، بدون شک شگفت زده خواهید شد.

پس از آنکه ساخت تیر و کمان را به پایان رساندید، می‌توانید تمرینات ابتدایی خود را آغاز کنید، این کار به شما انگیزه بیشتری خواهد داد، در ادامه قادر خواهید بود تا با کسب مهارت بیشتر، از کمان ریکرو و یا کامپوند واقعی برای تیراندازی استفاده کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *