ساخت کمان کراس بو

شاید تا به حال نام کمان کراسبو را نشنیده باشید ولی احتمالا نام کمان گیوم تل را شنیده باشید اما اگر هیچ کدام از این نام‌ها برایتان آشنا نیست تا دقایقی دیگر شما را با این کمان نیمه خودکارو نحوه‌ی ساخت کمان کراس بو آشنا می‌کنیم.

ایده کمان کراس بو مربوط به زمانی است که در قرون وسطی کشتار زیادی صورت می‌گرفت و یا جنگ‌های بسیاری به وقوع می‌پیوست. بعد از آن عثمانی آن را پیشرفته‌تر کرد و در آخر چینی‌ها کمی آن را توسعه بخشیدند و علاوه بر اضافه کردن خشاب نامی جدیدی روی آن نهادند  که “چو کو نو” بود.

کمان کراس بو زمانی که جنگ ناگهانی پیش آمد، توانست پیر و جوان و مرد و زن را مسلح کند، زیرا کار با آن بسیار ساده است و تنها مهارتی که برای استفاده از آن بایستی داشته باشید قدرت نشانه گیری است. کمان کراس بو تا زمانی که تفنگ اختراع نشده بود استفاده زیادی داشت.

اما بعد از اینکه اولین تفنگ که تپانچه نام داشت، تولید شد توجه عمومی روی کمان کراس بو کم کرد تا جایی که امروزه یکی از وسایل تفریحی و شکار محسوب می‌شود.
نا گفته نماند که برای جاسوسی نیز هر از گاهی استفاده می‌شود، به این صورت که ابزار شنود را به این وسیله می‌توان به جایی منتقل کرد که کسی متوجه آن نشود زیرا کمان کراس بو صدای کمی در هنگام شلیک دارد.

تیر و کمان

مراحل ساخت کمان کراس بو

خب تا اینجا مختصرا راجع به کمان کراس بو آشنا شدیم، اکنون می‌خواهیم شما را با نحوه و مراحل ساخت آن آشنا کنیم.
قبل از توضیح دادن در مورد نحوه ساخت کمان کراس بو بهتر است شما را به دنیای کودکی خود ببرم جایی که با کمان‌های دست‌ساز سعی در شکار پرندگان داشتیم و حتی گاهی موفق به شکار هم می‌شدیم.

زمانی که چوبی به شکل و فرم مناسب برای ساخت کمان پیدا می‌کردیم و آن را نگاه می‌داشتیم تا دستکش‌های مادرمان کهنه شود و با ذوق آن را برای ساخت کمان یا به اصطلاح “تیر قلاب” استفاده می‌کردیم و برای چند روز سرگرمی هر روز و هر شبمان استفاده از این و نشانه‌گیری با آن بود.

در مورد نحوه ساخت این کمان دست‌ساز دوران کودکی جا دارد بگوییم که انواع متفاوتی داشت مثلا حرفه‌ای‌ها از تیوب و لاستیک برای آن استفاده می‌کردند که قدرت زیادی داشت و به الطبع برای آنکه بتوانند با آن نشانه‌گیری کنند نیز قدرت و زور زیادتری لازم بود. خب تا الان شما را به دوران شیرین کودکی بردیم اکنون به زمان حال می‌آییم جایی که می‌خواهیم نحوه ساخت کمان کراس بو را به صورت پیشرفته بدانیم و حتما برای ساخت آن به چیز‌هایی بیشتر از لاستیک و چوب نیاز است.

مواد و لوازم موردنیاز برای ساخت کمان کراس بو عمدتا شامل چوب برای دسته آن و آهن یا فولاد برای قرقره و نگه دارنده کش پرتاب و در آخر استفاده از یک کش قدرتمند که بهتر است به شکل استوانه باشد و ضخامت زیادی داشته باشد چیزی شبیه کش‌هایی که روی باربند اتومبیل‌ها بسته می‌شود اما از آن ضخامت کمتری دارد.

تیر و کمان | باگرو

اگر تا اینجا لوازم ساخت کمان کراس بو را دارید، توجه شما را به ادامه صحبت جلب می‌کنیم.
پیشنهاد می‌کنیم اگر هنوز لوازم اولیه کمان کراس بو را تهیه نکردید، متن را ادامه ندهید زیرا فرآیند جذابی دارد که می‌تواند ذهن شما را درگیر کند و اینکه شما نمی‌توانید اکنون آن را بسازید. ممکن است باعث بی صبر شدن شما تا زمانی که مواد اولیه کمان کراس بو را تهیه کنید، شود.

نحوه ساخت کمان کراس بو به این صورت است که ابتدا برای دسته آن نیاز به یک تیکه چوب محکم دارید تا بتوانید آن را به شکل تفنگ بدون ماشه در بیاورید اگر خودتان نجاری دارید درست کردن دسته کار سختی نیست، اما اگر نجار نیستید بهتر است چوب را نزد نجار برده و با نشان دادن دسته یا قنداق کمان آن را سفارش دهید تا برایتان ساخته شود.

بعد از ساخت شکل کلی آن می‌توانید خودتان یا نجار روی دسته درست شده را سنباده بکشید و آن را رنگ کنید تا در زمان استفاده از آن خرده چوب‌ها به دستتان آسیب نرساند.
بعد از اینکه دسته ساخته شد به تراشکاری بروید و در شکل‌های متفاوت فولاد یا آهن مورد استفاده برای ساخت کمان را تغییر شکل دهید و آن را بسازید.

ابتدا قسمتی از فولاد را به شکل نعل اسب در آورده و گوشه‌های آن را از حالت گرد خارج کنید و آن را به شکل چهار گوش در بیاورید، از این مدل 4 تا درست کنید و دو تا دو تا آن‌ها را روی یک میله قرار داده و محکم کنید، البته حواستان باشد بین این نعل اسب‌ها بهتر است اندازه یک مهره متوسط خالی باشد و این فضای خالی را با همان مهره پر کنید.

تیر و کمان | باگرو

سپس قطعاتی به شکل پیتزا در بیاورید و به صورتی باشد که انگار یک تکه از این پیتزا نیست مانند قبل آنرا سنباده بکشید و در کناری قرار دهید از این شکل نیز 4 عدد در آورید. برای این چهار عدد چهار قطعه اشک مانند در بیاورید و آنرا سوراخ کرده و روی قطعات پیتزایی شکل نصب کنید. سپس قطعات “V” شکلی را در بیاورید تا نگه دارنده کش برای زمانی که کشیده می‌شود باشد و بتوانیم تیر خود را روی آن قرار دهیم.

قطعه‌ای را درست کنید تا با کشیدن نخ، تیر را در جای خود محکم نگه دارد و به محض کشیدن ماشه تیر را رها کند تا با نیرویی که کش به آن وارد می‌کند شلیک شود و بتوانیم هدف مورد نظرمان را بزنیم.

پیشنهاد ما این است که برای دفعات اول از هدف انسانی استفاده نکنید تا مبادا تیر به خطا رود و به او آسیبی برساند و با تمرین در مورد اهداف دیگر توانایی و مهارت خود را اضافه کنید و بتوانید در شلیک‌های بعدی به همان نقطه که می‌خواهید شکلیک کنید.

اکنون وقت سر هم بندی این موارد است که از قطعات اول برای ماشه و از قطعات بعدی به عنوان قرقره برای کشیدن کش مخصوص و نگهداری آن استفاده کنید.
برای این کار بهتر است اندازه‌های این قطعات در حالت استاندارد باشد تا در شلیک و کوک این نوع کمان دچار آسیب یا سختی نشویم. کمان کراس بو بعد از ساخت شبیه به عقرب یا رتیل می‌شود.

تیر و کمان | باگرو

امیدوارم کلیاتی از نحوه ساخت کمان کراس بو را توانسته باشیم منتقل کرده باشیم.
اما نکته‌ای که در آخر می‌خواهیم به آن بپردازیم این است که بعد از ساخت کمان کراس بو، ما نیاز به مقداری تیر داریم تا بتوانیم از این کمان استفاده کنیم.

نحوه ساخت تیر‌ها به این صورت است که یک استوانه با قطر کوچک تقریبا اندازه مداد را انتخاب می‌کنیم یا می‌سازیم سپس با چسباندن طلق یا پلاستیک محکم در انتهای آن باعث می‌شویم تیر به محض شلیک خارج شده و در طول مسیر از راه خود منحرف نمی‌شود، از طرفی با شکافتن هوا از اصطکاک با هوا کم می‌کند و سرعت اصابت آن را بیشتر می‌کند و می‌توانیم شکار خوبی با آن داشته باشیم.

برای اینکه تیر درست شده به عمق هدف نفوذ کند، سر آن را با استوانه‌ای فلزی هم قطر با چوبمان برای تیر مجهز می‌کنیم و آن را تیز می‎کنیم تا قدرت نفوذ تیر بیشتر شود. کیفیت تیر و کمان در هدف گیری تاثیرگذار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *