ساعد کمان

یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام تیراندازی با تیر و کمان به آن علاقه‌مند می‌شوند، نگهبان ساعد می‌باشد که روی ساعد کماندار قرار می‌گیرد.
سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که آیا نگهبان ساعد برای تیراندازی سنتی موردنیاز خواهد بود؟

به طور کلی در پاسخ به این سوال باید گفت، نگهبان ساعد برای تیراندازی ضروری نیست. با این حال می‌توانید از نگهبان ساعد به عنوان یک محافظ استفاده کنید. به همین جهت امروزه از نگهبان ساعد در کنار سایر لوازم تیر و کمان استفاده می‌شود، با این حال برای کاربرد وسایل حفاظتی اجباری وجود ندارد.

چرا کمانداران سنتی از نگهبان ساعد استفاده می‌کنند؟

شاید تفسیر گارد ساعد را قبلا در داستان‌های حماسی و اساطیری شنیده باشید. شخصیت‌های شاهنامه و بسیاری از قهرمانان دیگر در گذشته از نگهبان ساعد استفاده می‌کرده‌اند.

کمان سنتیگارد ساعد یک قطعه محافظ از تجهیزات تیراندازی با تیر و کمان می‌باشد. نگهبان ساعد عمدتا از چرم، پارچه‌های تقویت شده و یا پلاستیک ساخته شده‌اند.
نگهبان ساعد می‌تواند مانند یک محافظ برای دستان شما عمل کند، زمانی که پس از تیراندازی بسیار، با تیر و کمان از تمرینات پی در پی خسته شده‌اید، نگهبان ساعد به کمک شما می‌آید. پس از اینکه نگهبان ساعد را می‌پوشید، متوجه می‌شوید که آن متناسب با فرم بدن شما بر روی ساعد قرار می‌گیرد.
پس از آن می‌توانید امکان تیراندازی بیشتری را داشته باشید.

زمانی که برای کشیدن زه کمان اقدام می‌کنید، دست شما قفل می‌شود و آرنج شما در مسیری قرار می‌گیرد که به پرتاب کردن تیر به سمت هدف کمک می‌کند. پس از انجام تمرینات بسیار، ممکن است دست شما خسته شود، اما نگهبان ساعد می‌تواند در قرارگیری صحیح دست شما به طور موثر عمل کند.

استفاده از نگهبان ساعد کاملا دلخواه می‌باشد. بدین معنی که هیچ‌گونه الزامی در استفاده از تجهیزات جانبی وجود ندارد، اما استفاده از آن هنگام تیراندازی با تیر و کمان به افراد توصیه می‌شود.

تیراندازی با کمان‌هایی که از مواد بادوام ساخته شده‌اند، کمی دشوار خواهد بود.از این رو سرعت تیر هنگام تیراندازی حدود 200 فوت در ثانیه می‌باشد. همانطور که تاکنون به آن پی برده‌اید، ایمنی هنگام کار با تیر و کمان در اولویت می‌باشد، به همین دلیل استفاده از نگهبان ساعد برای کمانداران به ویژه مبتدیان لازم خواهد بود.
امروزه یکی از بهترین منابع برای مبتدیان تیراندازی با تیر و کمان، افرادی می‌باشند که می‌توانند از تجهیزات سنتی تیراندازی استفاده کنند.

تجهیزات تیروکمان

بسیاری از نوجوانانی که به تیراندازی سنتی علاقه‌مند هستند، هنگام استفاده از تیر و کمان به نگهبان ساعد تمایلی ندارند. به همین دلیل لازم است که آن‌ها را با قهرمانان بزرگ آشنا کنید تا برای به کارگیری نگهبان ساعد متقاعد شوند.
پیشنهاد ما این است که تیراندازی را به کودکان خود یاد بدهید و فرصت تجربه کردن را در اختیار او قرار دهید. با این وجود بهتر است بدانید که ترکیب یک نگهبان ساعد چرم و هوای داغ تابستان، اغلب چیز خوبی از آب در نمی‌آید. نگهبان ساعد هنگام تیراندازی با تیر و کمان شبیه به یک کراوات نیست که هر زمان از آن خسته شدید، آن را از دست خود در بیاورید. به همین دلیل استفاده از آن مرد کهن می‎خواهد.

نگهبان ساعد از چه چیزی ساخته شده است؟

همانطور که به آن اشاره کردیم، به طور معمول نگهبان ساعد از چرم نرم و قابل انعطاف ساخته شده است. ساخت این گارد باید به گونه‌ای باشد که به سادگی بر روی دست کمانداران هنگام به کارگیری تیر و کمان قرار گیرد.

این محافظ دست می‌تواند کل دست را پوشش دهد، اما به طور سنتی مدل‌هایی که قسمت ساعد دست را پوشش می‌دهند، رایج‌تر می‌باشند. نگهبان ساعد چرمی پس از قرارگیری بر روی دست کماندار به کمک بندها محکم می‌شود.

طرز قرار گرفتن نگهبان ساعد روی دستبهتر است بدانید که این محافظان دست دارای یک شکل ساختاری مانند کلاه و یا محافظ‌های بیس بال نمی‌باشد، بلکه دارای یک اندازه کلی هستند که با دست شما مطابقت دارد. مهم نیست که نگهبان ساعد مورد استفاده در تیراندازی با تیر و کمان چقدر ضخیم باشد، آن‌ها به طور یکسان عمل می‌کنند.
تنها چیزی که لازم است به یاد داشته باشید این است که در صورتی که هوا سرد باشد، چرم سفت و سخت خواهد شد و در این صورت تمایل خود را به انعطاف از دست خواهد داد.

به همین دلیل در این شرایط استفاده از گاردهای نازک‌تر در تیراندازی با تیر و کمان مناسب‌تر خواهد بود. نوع دیگری از محافظ‌های ساعد، انواع پلاستیکی آن می‌باشد.
آن‌ها به طور معمول کمتر از 3 اینچ عرض و در حدود 6 تا 8 اینچ طول دارند. به صورتی که کاملا در وسط بازو قرار می‌گیرند. بسیاری از این نگهبان‌های بازو از محبوب‌ترین تجهیزات تیر و کمان به شمار می‌روند.

محافظ ساعد تیر و کمان

نگهبان ساعد چگونه بر روی دست شما قرار می‌گیرد؟

محافظان چرمی معمولا دارای نوار و بندهایی برای سفت کردن می‌باشند. آن‌ها به صورت محکم در بازوی کماندار قرار می‌گیرند و به او هنگام تیراندازی و خارج شدن تیر از چله کمان کمک می‌کنند.

برخی از مدل‌های در این محافظ‌ها تنها قسمت داخلی دست را که با تیر و کمان درگیر می‌باشد، پوشش می‌دهد. به همین دلیل ممکن است این مدل‌ها باعث آزار کماندار هنگام تیراندازی شوند، به ویژه اگر بندها از جنس پلاستیکی باشند، ممکن است باعث خراشیدگی دست تیرانداز شوند. حتی بندهای چرمی می‌تواند به یک انتخاب بد تبدیل شوند، زیرا زمانی که تحت رطوبت قرار می‌گیرند، عرصه را بر کمانداران تنگ می‌کنند.

لازم است که در صورت استفاده از نگهبان ساعد در تیراندازی با تیر و کمان به نوع آن و مدل بستن آن توجه داشته باشید. حالت‌های قابل تنظیم آن می‌تواند بسیار سریع تنظیم شوند.
تعیین هدف و نوع استفاده شما از تیر و کمان به نحوه بستن گارد بر روی ساعد شما کمک خواهد کرد. اگر به درستی از وسیله استفاده کنید، می‌توانید از مزایای آن هنگام تیراندازی با تیر و کمان بهره‌مند شوید.

نگهبان ساعد

نحوه استفاده از محافظ دست

برای استفاده از گارد ساعد، لازم است که قسمت آسیب‌پذیر بازوی خود را در نظر بگیرید، زیرا پس از تیراندازی ممکن است که این قسمت ضربه ببیند.
این قسمت از دست می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما اطلاع از اینکه در کدام قسمت از دست باید قرار گیرد، به کماندار هنگام تیراندازی با تیر و کمان کمک خواهد کرد.

به طور معمول گارد ساعد در بین آرنج و مچ دست تیرانداز قرار می‌گیرد، این بخش مهم‌ترین قسمت دست هنگام تیراندازی با تیر و کمان به شمار می‌رود.
با این حال اگر 5 کماندار که تمام آن‌ها از گارد ساعد استفاده کرده‌اند را مشاهده کنید، در می‌یابید که محافظ دست به صورت یکسان و کاملا مشابه بر روی ساعد آن‌ها قرار نگرفته است.

آیا نگهبان ساعد برای ایمنی لازم است؟

در صورتی که به تیراندازی با تیر و کمان تمایل داشته باشید، می‌توانید از گارد ساعد استفاده کنید. در هنگام استفاده از آن به تفاوت با زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، پی خواهید برد. به همین دلیل این وسیله به عنوان یکی از تجهیزات ایمنی در تیراندازی با تیر و کمان به شمار می‌رود. با این حال استفاده از آن لزوما از شما یک تیرانداز چیره دست نمی‌سازد، اما می‌تواند در مسیر دستیابی به هدف به شما کمک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *