ویژگی‌های زه کمان

یکی از ویژگی‌های زه کمان استقامت و عملکرد بالای آن است. زه کمان نبایستی همانند یک کش عمل کند بلکه باید به گونه‌ای عمل کند که مانع از کش آمدن آن گردد. در واقع از ویژگی‌های زه کمان این است که به راحتی کشش بیاید.

مهم‌ترین ویژگی‌های زه کمان

یکی از ویژگی‌های زه کمان استقامت و ضخامت بالای هر رشته است. این ویژگی اهمیت بسزایی دارد. به هر چقدر میزان نخی که در داخل زه بکار می‌رود بتواند نیروی بیشتری را تحمل کند.

در واقع زه کمان در برابر مقدار کش آمدن و قطره رشته ویژگی‌هایی بسیار منحصر به فردی را از خودش نشان می‌دهد. میزان پرتاب تیر در کمان به جنس بازو و زه کمان بستگی دارد.

در حقیقت زه کمان باید یک لیمب داشته باشد که می‌تواند نیرو را از قدرت بازوها به کمان منتقل کند سپس به تیر انتقال دهد. در حقیقت اگر زه نقش خودش را به خوبی انجام دهد می‌تواند به خوبی عمل کند و به هدف مورد نظر خود دست یابد.
چنانچه زهی که شما برای کمان‌تان در نظر می‌گیرد به گونه‌ای باشد که تغییر اندازه ندهد در واقع مانند یک سیم بکسل عمل کند.

در این صورت یک شک بسیار سنگینی بر روی بازوهای تیر و کمان به وجود می‌آید. این مسئله سبب خواهد شد تا طول عمر مفید برای کمان به وجود آید و تا حد زیادی کاهش میابد.

در نتیجه از ایجاد مشکلات متعددی در حین تیراندازی جلوگیری می‌کند. هنگامی که کشش زه کمان مطرح می‌شود منظور بزرگ شدن زه لحظه‌ای و گشاد شدن آن است. بایستی بدانید که استاندارد انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید برای کمان‌های مختلف از آن بهره‌مند شوید.

مهم‌ترین قابلیت‌های زه کمان

مدل‌های مختلف زه کمان

زه انواع مختلفی دارند که آن‌ها عبارتند از:

  • زه داکرون
  • زه کولار
  • زه فست فلایت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. زه داکرون

نخ زه داکرون به گونه‌ای عمل می‌کند که مقاومتی که در هر رشته وجود دارد به میزان 30/22 کیلوگرم است. یکی از بهترین زه‌های که در حال حاضر برای کمان‌های ریکرو و کامپوند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زه داکرون است که طول عمر بسیار زیادی دارد. در نتیجه برای کمان‌ها یک مزیت فوق العاده بالا محسوب می‌شوند.
زه داکرون از مواد پلی استر ساخته شده است.

از این نوع زه بیشتر برای کمان‌های آموزشی یا کمان‌های چوبی یا کمان‌های قدیمی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این نوع از نخ‌ها در مقایسه با نخ‌های فست فلایت و کولار از کشش و مقاومت بالایی تشکیل شده است.

در نتیجه می‌تواند شوک کمتری به بازوها وارد کند که به موجب آن طول عمر آن افزایش یابد همچنین طول عمر بازوهای کمان نیز بیشتر گردد. در حقیقت از معایب زه داکرون سرعت آن نسبت به سایر نمونه‌های دیگر کمتر است البته مزایای بسیار زیادی برای کمان‌های مختلف وجود دارد.

مزیت نخ زه داکرون برای کمان های چوبی

 زه کولار

از دیگر نخ‌هایی که برای زه کمان مورد استفاده قرار می‌گیرد نخ زه کولار است این نوع نخ‌ها در زون 31 کیلوگرم هستند. میزان استقامت آن برای هر رشته کمتر از یک درصد است.

جنس زه کولار از مواد پلیمری کریستال مایع تشکیل شده است که تراکم بسیار بالایی دارد. ضخامت زه کولار در مقایسه با داکرون بسیار کم است. تیر و کمان‌هایی که مجهز به زه‌های کولار می‌باشند موجب شده‌اند تا سرعت تیر داخل آن‌ها بیشتر شود.

این سرعت در مقایسه با کمان‌هایی که داخل آن‌ها از داکرون استفاده شده است بسیار قوی‌تر است. در حقیقت سرعت به اندازه 2 متر بر ثانیه است.
لذا بایستی بدانید هنگامی که شما از زه کولار استفاده می‌کنید مزیت‌های فوق العاده زیادی را به دست خواهید آورد.

نخست کشش آن‌ها به حداقل خواهد رسید؛ از این رو موجب خواهد شد تا کشش و فشار زیادی به بازوها وارد شود. دوم اینکه زمانی که از زه زیاد استفاده می‌کنید موجب خراب شدن زه می‌شود.

همچنین کشش زیادی به بازوها وارد می‌گردد. این مشکل به قدری اتفاق می‌افتد که شما نمی‌دانید تا چه اندازه برای آن نیاز است برنامه ریزی کنید.

3. زه فست فلایت

از دیگر انواع زه کمان، زه فست فلایت است. این زه مقاومت بسیار بالایی دارد که به اندازه 73 کیلوگرم می‌رسد.
از مزیت‌های نخ‌های فست فلایت پرتاب تیر سریع‌تر و با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. در نتیجه از این نوع زه برای بیشتر کمان‌ها استفاده می‌شود.

نخ زه فست فلایت از مواد کامپوزیت و پلیمر است. از ویژگی‌های دیگر این زه می‌توان به مشکلاتی اشاره کرد که برای آن وجود دارد:
نخ زه فست فلایت بسیار لغزنده است و بایستی محکم پیچیده شود.

در واقع رشته‌هایی که روی آن در مقایسه به نخ زه کولار ضخیم‌تر و مقاوم‌تر است. معمولا برای پیچیدن تعداد رشته‌ها بیشتر می‌باشد.
اغلب کمانداران حرفه‌ای از این نوع نخ‌ها استفاده می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *