تاریخچه تیراندازی

تاریخچه تیراندازی نشان می‌دهد ورزش تیراندازی با کمان یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌هاست. تکامل آن با شروع تاریخ بشر آغاز شد و امروزه شواهدی از کمانداران باستان در سراسر جهان یافت شده است.

اگر به خیلی عقب‌تر باز گردیم، قدیمی‌ترین سنگ‌های یافت شده نشان از تیرهایی دارد که در آفریقا و مربوط به 64000 سال پیش است، زمانی که انسان برای بقا ناچار به ساخت سلاح‌هایی از سنگ و یا شاخ حیوانات برای شکار و یا جنگ بود. برخی از قدیمی‌ترین کمان‌ها از آن تاریخ تاکنون باقی مانده‌اند. با این حال برخی از باستان شناسان بر این باورند که آن‌ها مربوط به 10000 سال قبل می‌شوند.

تیر و کمان‌هایی با شیارهایی کم عمق در پایه، در دانمارک یافت شدند که پیش بینی می‌شود مربوط به دهه 1940 می‌شوند. کمان‌های قدیمی‌تر 8000 سال سن دارند و تیرهای آن‌ها از استخوان حیوانات و یا سنگ ساخته شده اند. تاریخچه تیراندازی در فرهنگ مصر نشان می‌دهد از دوران قبل از ظهور سلسله‌ها، شواهدی مبنی بر وجود تیر و کمان‌ها در این سرزمین داشته است. بیش از 8000 سال پیش، تیراندازی از آلاسکا به آمریکا آمد و به آرامی به یکی از مهارت‌های نظامی و شکاری در سراسر جهان بدل شد.

تاریخچه تیراندازی با تیر و کمان

این ابزار باعث شد تا یکی از دلایل اصلی برای موفقیت نظامی بسیاری از ارتش‌های جهان باشد.
تمدن‌های باستان نیز تعداد زیادی از این کمانداران را در ارتش خود داشته‌اند و از آن‌ها به عنوان تشکل‌های جمعی پیاده نظام و سواره نظام استفاده می‌کردند.

از زمانی که سلاح گرم پا به عرصه ظهور نهاد، تیراندازی به عنوان یک مهارت کاهش یافت. ظهور سلاح‌های گرم نفوذ و تاکتیک بیشتری را در اختیار لشکریان قرار می‌داد و سربازان نیز به آموزش کمتری برای استفاده از آن‌ها نیاز داشتند.

تیراندازی با تیر و کمان به عنوان یک سرگرمی به طبقه اشراف بریتانیا راه یافت. اولین جوامع تیراندازی تفریحی، در سال 1688 ظاهر شدند.
تنها پس از لشکرکشی‌های ناپلئون، این ورزش در میان بخش عمده‌ای از جهان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار شد.

در اواسط قرن نوزدهم، تیراندازی به عنوان یک ورزش معرفی شد. اولین جلسه انجمن بزرگ تیراندازان در شهر بزرگ نیویورک در سال 1844 برگزار شد و در دهه آینده قوانین سختگیرانه‌ای به عنوان پایه آن تصویب شد. محبوبیت آن به مرور مانند سایر ورزش‌های کریکت و تنیس تغییر یافت و از دهه 1920، مهندسین شروع به طراحی انواع تیر و کمان کردند.

اگرچه تیراندازی به عصر حجر نزدیک می‌شود، اولین شواهد نشان دهنده این است که این رشته در دوران پالئولیت در حدود 10000 سال قبل از میلاد مسیح زمانی که مصریان و همسایگان آن‌ها از تیر و کمان برای جنگ‌های خود استفاده می‌کردند. به علاوه از معدود گروه‌هایی که در این زمینه شناخته شده‌اند، مصریان باستان بودند که از تیر و کمان در حدود 3000 جنگ استفاده کردند.

آموزش تیراندازی در قدیم

زمانی که چینی‌ها در قرن ششم این هنر را به ژاپنی‌ها آموزش دادند، تاثیرات عمیقی بر اخلاق و تکنیک‌های آن‌ها نهادند. یک ارابه جنگی در آن زمان به سلسله باشکوه شانگ باز می‌گردد، پس از آن در 1027 قبل از میلاد، در طول حکمفرمایی سلسله ژو، نجیب زادگان در مسابقات تیراندازی با تیر و کمان که با موسیقی و سرگرمی همراه بود، شرکت می‌کردند.

زمانی که مردم چینی، تیراندازی را در قرن ششم معرفی کردند، تاثیری وسیع بر فرهنگ آسیای شرقی نهادند. تاریخچه تیراندازی نشان می‌دهد هنر استفاده از تیر و کمان، یکی از مشهورترین هنرهای رزمی ژاپن شناخته می‌شود که در اصل با هدف توسعه اخلاقی و معنوی تمرین می‌شد.
در حرکات آیینی، یک کماندار به سمت خط تیراندازی می‌رود تا در فاصله 36 متری از هدف قرار گیرد. در آن دوران از تیردان‌هایی که از چوب بامبو ساخته شده بود و در حدود 2.21 متر طول داشت، استفاده می‌کردند.

در دوران گرین و رومی، کمانداران در هر دو حالت جنگ و شکار، از تیر و کمان استفاده می‌کردند. با گذشت زمان، خاورمیانه بر این توانایی دست یافت.

اسطوره‌های تیراندازی در قدیم

روش‌های تیراندازی با تیر و کمان در این خطه در منجر به برتری آن‌ها در قرون وسطی شد. مردمان شرق، احتمالا اولین کسانی بودند که از اسلحه سوار بر اسب استفاده می‌کردند.
مغولان و آتلیه هون، بخش اعظمی از اروپا و آسیا را به کمک تیراندازی کمانداران خود فتح کردند، این آغازی بر شروع جنگ‌های صلیبی در خطه ترکیه بود.

انگلستان در قرون وسطی به یکی از نیرومندترین ارتش‌های جهان تبدیل شد. کمان سنتی و کمان ریکرو، در بسیاری از جنگ‌های مشهور اروپاییان استفاده شد. نخستین رقابت تیراندازی مربوط به دوران مدرن بود که در سال 1583 با  حضور 3000 نفر برگزار شد. پس از اختراع باروت توسط چینی‌ها، اهمیت تیراندازی با تیر و کمان در جنگ‌ها کاهش یافت و به جای آن به یک ورزش تفریحی و رقابتی تبدیل شد.

اسطوره‌شناسی

تیراندازی با کمان، در بسیاری از فستیوال‌های جهان برگزار می‌شود. احتمالا یکی از معروف‌ترین کمانداران افسانه‌ای که همه شما او را می‌شناسید، رابین هود است که در جنگل‌های ناتینگهام از تیر و کمان خود برای غارت ثروتمندان و بخشش آن به فقرا استفاده می‌کرد.

در این زمان پنه لوپه گمان می‌کرد که همسرش پس از یک غیبت بیست ساله باز نخواهد گشت. در همین میان اودیسه که از جنگ تروا عقب مانده بود، توانست بار دیگر خود را ثابت کند، به صورتی که پس از 20 سال جنگ در حماسه یونان به عنوان یک کماندار بسیار عالی نام برده شود، او تنها کسی بود که توانست کمان خود را بچرخاند و از طریق 12 حلقه، تیر را به سمت هدف شلیک کند تا بتواند همسرش پنلوپه را آزاد کند.

کمان‌های سنتی

راهیابی به المپیک

تاریخچه تیراندازی نشان می‌دهد تیراندازی با تیر و کمان برای اولین بار در سال 1900 در بازی‌های المپیک گنجانده شد.
همچنین در سال‌های 1904، 1908 و 1920 اجرا شد. از آن زمان تاکنون تیراندازی با تیر و کمان کامپوند و ریکرو یکی از ورزش‌های لاینفک المپیک است و به صورت رقابت‌های میان مردان و زنان یا به صورت تیمی و فردی انجام می‌شود. علاوه بر المپیک، این رشته از معدود ورزش‌هایی است که کمانداران معلول قادر به شرکت در آن هستند.

انواع مختلفی از این ابزار وجود دارد و استفاده از آن‌ها بر اساس نوع و کاربردشان متفاوت خواهد بود. هیچ‌گاه نمی‌توان اهمیت تیراندازی با تیر و کمان را به عنوان بخش تاثیرگذار در تاریخ بشریت انکار کرد. بسیاری از افرادی که امروزه می‌شناسیم به واسطه تیر و کمان آن‌ها بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *