ورزش تیر و کمان

ورزش تیر و کمان یکی از ورزش‌های سنتی و قدیمی از گذشته تا به امروز می‌باشد.
ورزش تیر و کمان طرفداران خاص خود را دارد و در قدیم برای به عنوان سلاح برای مبارزه خود استفاده می‌کردند، اما امروزه این ورزش را به عنوان یک ورزش تفریحی و سرگرمی از آن استفاده می‌کنند. تیر و کمان از یکی از ورزش‌های عضلانی است که برای تقویت بازوها و تقویت قوای جسمانی می‌باشد.
ورزش تیر و کمان مانند سایر ورزش‌های دیگر نیاز به گرم کردن و سرد کردن بدن است. زیرا این نوع ورزش نیز مانند سایر ورزش‌های دیگر ممکن است به شما آسیب برساند.
برای پیشگیری از وجود آسیب‌ها و صدمات جدی به عضلات بدن لازم است که تمریناتی که برای گرم کردن بدن انجام می‌دهید درست و صحیح و به صورت اصولی باشد که کمترین آسیب و یا صدمه‌ای به بدن شما وارد نماید.

در مسابقات تیراندازی با کمان زمانی که خط آتش زده می‌شود و به شما و سایر شرکت کنندگان اجازه تیراندازی داده می‌شود. در این هنگام کمانی که تیرگذارای شده است تنها باید مقابل سیبل مشخص نشانه گیری شود. کمان تیر گذاری شده را نباید به سمت دیگران نشانه گیری نماید. زیرا این امکان وجود دارد که فرد دچار آسیب یا صدمه‌ای شود و ناخودآگاه تیر از کمان آن خارج شود و به سمت فرد مقابل نشانه گیری شود و او را دچار آسیب و یا حتی منجر به مرگ وی شود.

تیراندازی با کمان

رعایت قوانین تیراندازی با تیر و کمان از بروز بسیاری از حوادث و صدمات جلوگیری می‌کند.

همچنین از نکاتی که بسیار مهم است و باید حتما رعایت نمود این است که حتی تیر را نبایستی به سمت هوا یا آسمان رها کرد. زیرا این کار ممکن است هنگام برگشت به شخصی اصابت کند.

  1. هنگام تیراندازی با کمان باید حتما از تجهیزات و لوازم تیراندازی و رعایت نکات ایمنی را انجام دهید تا شما دچار آسیب نشوید.
  2. اگر زمانی تیرهای شما به هر دلیلی خم شده بودند و یا‌ ترک خورده بودند بهتر است سریعاً آن‌ها را عوض نمایید و این نوع تیر و کمان‌ها را استفاده نکنید.
  3. شخصی که مسئول تیراندازی شروع مسابقه است و در جلوی خط آتش قرار می‌گیرد نباید جلوی کماندار بایستد و آماده تیراندازی شود.
  4. زمانی که فردی تیراندازی می‌کند سایرین باید دقت کنند که خطر آن‌ها را تهدید نکند.
  5. در صورتی که کماندار شک دارد که تیر و کمان خود از استاندارد لازم برخوردار نیست و یا احتمال زدن و آسیب رساندن به شخصی وجود دارد باید از تیراندازی کردن خودداری نماید.

پیش از شروع تیراندازی مهم‌ترین کاری که باید انجام شود زمین تیراندازی است که باید توسط کارشناسان و مربیان در این حوزه بررسی‌های لازم انجام شود تا مطمئن شوند که کسی پشت سیبل‌ها یا در مسیر تیراندازی قرار نگرفته است.

تیراندازی با کمان

تیراندازی کمانداران

هنگامی که تمامی تیرهای خود را استفاده نمود باید پشت خط آتش بایستد و تا مربی تمام شدن تیر‌های آن را مشاهده نماید. زمانی که به جستجوی تیرهای خود می‌پردازد حداقل یک نفر از گروه باید در مقابل سیبل بایستد و آن را راهنمایی کند اما باید به صورتی باشد که هنگام تیراندازی کردن آسیبی به او وارد نشود.
در صورتی که در حال تیراندازی بودید و متوجه افتادن بخشی از تجهیزات خود در جلوی خط آتش شده‌اید حق برداشتن آن را ندارید و باید حتماً تا تمام شدن کار و تیرهای خود صبر کنید. در هر صورت باید یک فاصله معینی از هر سیبل تا سیبل بعدی برای تیراندازی وجود داشته باشد این به خاطر این است که شما هنگام تیراندازی کردن دچار خطای دید نشوید و تیر شما به خطا نرود و تسلط بیشتری برای زدن تیر به محل اصلی خود دارید.

بررسی تیراندازی با تیر و کمان در میدان اهمیت بالایی دارد.

زمانی که می‌خواهید تیرهای خود را از روی سیبل جمع آوری کنید و آن‌ها را بردارید بهتر است از کناره‌ی تیرها به سیبل نزدیک شوید این به این دلیل است که ممکن است به صورت تصادفی به ته تیرهای خوابیده در سیبل برخورد نکنید و باعث آسیب و صدمه‌ی شما گردد. هنگام پرتاب تیرها به سیبل به فاصله آن توجه کنید و بهتر است آن‌ها را نشانه گذاری کنید تا مطمئن شوید که مسیرهای پرواز تیر در شرایط مسابقه دچار خطا نمی‌شود.

تیراندازی با کمان

برای برداشتن تیرها از روی سطح سیل باید توسط مربی یا کادر فنی علامت حرکت به طرف سیبل‌ها، برای جمع آوری کردن تیرها توسط کمانداران زده شود. این کار زمانی انجام می‌شود که تمامی کمانداران در خط آتش تیراندازی شان را به پایان برسانند.

هنگامی که کماندار می‌خواهد تیرهایش را از روی سیبل بردارند بایستی کمانداران یکی یکی و به نوبت این کار را انجام دهند. چنانچه تیری گم شود و یا از دیدها مخفی شده است باید تمامی کمانداران به پیدا کردن آن کمک کنند. حتی اگر او تمامی تیرهای خود را پیدا کرده باشد و در دسترس داشته باشد.

زمانی که کمانداران اقدام به کشیدن تیرها از درون سیبل می‌کنند باید اطمینان داشته باشند که کسی در مقابل آن‌ها یا در کنار آن‌ها وجود ندارد. زیرا ممکن است هنگام بیرون کشیدن تیر‌ها از داخل سیبل به فردی که کنار دست شما است برخورد کند و دچار آسیب و صدمه شوید.

باید توجه داشته باشید که بیرون کشیدن تیرها از داخل سیبل به نیرو و قدرت بدنی بالایی نیاز دارد، به همین خاطر این امکان وجود دارد که تیرها در هنگام بیرون آوردن به صورت اتفاقی به بیرون پرتاب شود و انتهای تیرها به کمانداری که جلوی سیبل و یا پشت سر تیرها ایستاده است آسیب و صدمه وارد کند.
زمانی که کماندار تیرهایی که جمع آوری نموده است را حمل می‌کند باد تیرها را به سمت پهلوی خود قرار دهد و در راه برگشت به هیچ عنوان ندود و باید فقط راه برود.
تنها کافی است با چند تکنیک به یک کماندار واقعی تبدیل شوید.

هشدارهای جدی برای ورزش تیر و کمان

تمامی نکات ایمنی و هشدارهای جدی که در فوق برای تمامی ورزشکاران و علاقه مندان به تیراندازی با تیر و کمان کامپوند و ریکرو داده شد با رعایت این اصول و قوانین می‌تواند از آسیب و صدمه رساندن به خود و سایرین اطمینان داشته باشد و از انجام دادن این ورزش مفرح و نشاط آور کمال لذت را ببرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *