انواع تیراندازی با تیروکمان

ورزش تیراندازی با کمان یکی از سنتی‌ترین ورزش‌های دنیا بوده است و در حال حاضر هم بسیار پرطرفدار است. خیلی از افراد از طریق این ورزش بسیار مهیج منبع درآمد و زندگی خود را تامین می‌کنند.

تیراندازی با کمان از دیرباز به عنوان ابزاری برای شکار و سلاح برای دفاع در برابر دشمن مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در حال حاضر انواع تیراندازی با تیروکمان بیشتر جنبه ورزشی دارد و کمتر از به عنوان شکار از آن استفاده می‌شود.

انواع تیراندازی با کمان

انواع تیراندازی با کمان عبارتند از:

  1. تیراندازی با کمان میدانی
  2. تیراندازی با کمان پروازی
  3. تیراندازی با کمان سه بعدی
  4. تیراندازی با کمان سوار بر اسب
  5. تیراندازی با کمان پرچم یا پارچه
  6. تیراندازی با کمان دارتی
  7. تیراندازی با کمان اسکی
  8. تیراندازی با کمان کراسبو
  9. تیراندازی با کمان با هدف

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تیراندازی با کمان میدانی

یکی از انواع تیراندازی با کمان، تیراندازی با کمان میدانی است که سیبل با شاخص‌هایی مشابه به Target Archery وجود دارد؛ لذا به دلیل اینکه در یک مکان مسطح یا داخل سالن مسابقات برگزار شود، در ضمن فاصله‌ها تا سیبل مشخص باشد، مسابقات در فاصله‌های مختلف و در زمین‌های ناهموار برگزار می‌شود.

به عنوان مثال: در این نوع مسابقه تیراندازها با توجه به نوع هدفی که در داخل یک دره یا بالای یک تپه در فواصل متفاوتی قرار گرفته‌اند تیراندازی کنند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشتر تعداد سیبل‌هایی که در این نوع مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرند به صورت زوج، چهارتایی، کوچک‌تر از سیبل‌ها مورد استفاده در مسابقات دیگر هستند. در واقع این نوع مسابقات در محیط‌های طبیعی همچون جنگل‌ها و کوهستان‌ها برگزار می‌شوند.

تیراندازی با کمان میدانی، 9 مورد از انواع تیراندازی با تیروکمان

2. تیراندازی با کمان پروازی

در تیراندازی با کمان پروازی که در قدیم الایام ما را به یاد آرش کمانگیر و داستان‌های او می‌اندازد. قطعا شما هم داستان او را شنیده‌اید که تیری که آرش کمانگیر پرتاب می‌کرد باید مرز ایران را مشخص می‌کرد. هر چقدر تیر دورتر پرتاب می‌شد مرز بزرگ‌تر بود و معیار سنجش امتیاز هم میزان فاصله پرتاب شده تیر محسوب می‌شد. این شیوه شبیه به پرتاب وزنه یا پرتاب چکش در ورزش دوومیدانی را تداعی می‌کند.

3. تیراندازی با کمان سه بعدی

تیراندازی با کمان 3 بعدی، یکی از 9 مورد از انواع تیراندازی با تیروکمان است.

تیراندازی با کمان سه بعدی به این صورت است که شما هدف‌های سه بعدی را نشانه می‌گیرید. به عنوان مثال: در محیط‌های جنگلی یا کوهستانی یا دشت برای شکار تیراندازی می‌کنید که شکار شما می‌تواند حیواناتی از جمله: آهو، گوزن، گراز و غیره باشد.

میزان فاصله‌ها در این نوع تیراندازی مختلف است البته امتیاز تیراندازی در این نوع ورزش به مکان‌های مشخص شده از هدف سه بعدی است.

به عنوان مثال: اگر شما قلب یک حیوان را نشانه بگیرید بیشترین امتیاز را کسب خواهید کرد؛ اما اگر پای آن را نشانه بگیرید کمترین امتیاز نصیبتان خواهد شد.

تیراندازی با کمان سوار بر اسب، 9 مورد از انواع تیراندازی با تیروکمان

4. تیراندازی با کمان سوار بر اسب

در تیراندازی با کمان سوار بر اسب که از سخت‌ترین نوع تیراندازی در حال حرکت است. در قدیم الایام در جنگ‌ها و قبیله‌ها این شیوه بسیار مرسوم بوده است. به این صورت که کمان سوار بر اسب به یک هدف تیراندازی می‌کند که بیشتر به صورت سیبل یا شکل‌های مختلف دیگری است.

البته امروزه نیز این نوع مسابقات تیراندازی با کمان در ایران هنوز برگزار می‌شود. این نوع تیراندازی که بر روی اسب انجام می‌شود نیاز به تمرکز و حفظ تعادل بر روی اسب دارد که یکی از سخت‌ترین ورزش‌های دنیا است.

5. تیراندازی با کمان پرچم یا پارچه

در تیراندازی با کمان پرچم یا پارچه در واقع سیبل ما پرچم یا آن پارچه مورد نظر است. برای اینکه درک بهتری از این نوع تیراندازی با کمان داشته باشید بهتر است نیم نگاهی به جنگ‌هایی که در گذشته رخ داده است، بیندازید. تیراندازها تیرهای خود را به سمت آسمان می‌گرفتند سپس آن را رها می‌کردند و رگباری از تیر به طرف دشمن فرود می‌آمد.

در این شیوه تیراندازی فاصله تیرهایی که رها می‌شود تا پرچم یا پارچه میزان امتیاز تیرانداز را تعیین می‌کند. هر چقدر تیر به پرچم نزدیک‌تر باشد امتیاز بیشتری کسب خواهد کرد.

تیراندازی با کمان با هدف، 9 مورد از انواع تیراندازی با تیروکمان

6. تیراندازی با کمان با هدف

در تیراندازی با کمان با هدف که اصطلاحا به آن سیبل هم می‌گویند. این سیبل به شکل دایره‌ای است در رنگ‌بندی‌های زرد، آبی، قرمز و سیاه که در اطراف دایره در کنار هم قرار گرفته‌اند.

مرکز دایره به رنگ زرد است و امتیاز بیشتری دارد. در تیراندازی با کمان با هدف، تیر هر چقدر به مرکز سیبل یا داخل رنگ زرد نزدیک‌تر باشد امتیاز بیشتری کسب خواهید کرد.

امروزه معروف‌ترین نوع تیراندازی با کمان با هدف است. معمولا این نوع مسابقات تیراندازی در سالن اجرا خواهد شد یا در فضای باز فاصله بین سیبل‌های هدف تا تیراندازی بین 18 تا 90 متر است.

7. تیراندازی با کمان اسکی

تیراندازی با کمان اسکی همانند سایر تیراندازی‌هایی که در حال حرکت است انجام می‌شود. تنها تفاوتی که دارد حرکت بر روی اسکی و برف است. هدف یک سیبل استاندارد است که بایستی در مرکز نقطه تیر مورد اصابت قرار گیرد.

کاملا طبیعی است که این نوع تیراندازی بیشتر مورد توجه و استقبال مناطق برقی و سردسیر است.

تیراندازی با کمان کراسبو، 9 مورد از انواع تیراندازی با تیروکمان

8. تیراندازی با کمان کراسبو

یکی از 9 مورد از انواع تیراندازی با تیروکمان تیراندازی با کمان کراسبو یا تخت که با تمامی تیراندازی با کمان‌های دیگر متفاوت است. اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوتی که دارد در ظاهر کمان و تیر آن است.

کمان کراسبو بسیار شبیه به اسلحه است و ماشه دارد به این شکل عمل می‌کند که تیر بر روی صفحه تحتی قرار می‌گیرد که کاملا ثابت است.
برخی از افراد در ایران به این نوع کمان‌ها کمان زوبین یا ژوبین هم می‌نامند که البته این نام‌ها چندان هم صحیح نیستند بلکه زوبین یک نیزه کوتاهی که توسط انسان‌ها پرتاب می‌شد و در جنگ‌های باستانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

9. تیراندازی با کمان دارتی

شاید به اشتباه زمانی که اسم تیراندازی با کمان دارتی را می‌شنوید گمان کنید که کمان شما شبیه به دارت است اما این طور نیست. در این نوع تیراندازی کمان شما کاملا معمولی است اما تنها تفاوتی که وجود دارد در نوع هدف گیری است. در واقع Darchery مخفف Dart و Archery است که ترکیبی از تیروکمان و دارت است.

در این نوع تیراندازی به جای اینکه هدف شما یک سیبل باشد هر چقدر که تیر شما به مرکز نزدیک‌تر باشد امتیاز شما هم بالطبع بیشتر خواهد بود.

هدف مورد نظر به شکل صفحه دارت است که اعدادی که امتیاز شما را نشان می‌دهند در بخش‌های مختلف آن قرار داده شده است. لزوماً هرچقدر تیر شما به مرکز صفحه نزدیک‌تر باشد شما برنده نخواهید بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *