دسته بندی کمان کراس‌بو

کمان کراسبو یکی از کمان‌های پرطرفداری است که اصولا برای شکار از آن استفاده می‌شود. به کار بردن این کمان در ادوار گذشته به شکل پرکاربرد‌تری بوده است در صورتی که در زمان‌های قدیم برای جنگاوری از آن بهره می‌برده‌اند و بیشتر جنگاوران کمان‌های کراس‌بو را به عنوان اسلحه به کار می‌برده‌اند.
با این حال دو نوع ترکیب متفاوت برای این کمان وجود دارد که نسبت به ساخت آن‌ها متفاوت خواهد بود و هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاص به خود می‌باشند.

دسته بندی کمان کراس‌بو

دسته بندی کمان کراس‌بو عبارت است از:

  1. کج و یا ریکرو
  2. ترکیبی یا کامپوند

یکی از پرطرفدار‌ترین نوع کمان که غالبا از آن بیشتر از نوع‌های دیگر کمان به کار برده می‌شود کمان ترکیبی یا کامپوند است و تنها دلیل آن به علت خصوصیات کمان کامپوند است.
این کمان مقبولیت زیادی را در بین کمان‌های دیگری که وجود دارد توانسته به دست آورد و قابلیت‌های زیادی برای آن وجود دارد که یکی از آن‌ها قدرت بسیار بالای آن خواهد بود.
کمان ریکرو از قدرتمندی کمتری نسبت به کمان کامپوند برخوردار است با این حال کمان‌های ترکیبی شکل‌های دیگری را نیز به خود اختصاص داده‌اند و تنها به این دو نوع برای ساختار آن‌ها اکتفا نشده است.
نوع دیگری از کمان که به صورت ترکیبی از آن استفاده شده است به نام کمان واژگون است. این کمان از نظر قدرت نسبت به کمان کامپوند عملکرد بهتری را نشان داده است و قدرتمند‌تر خواهد بود.
با این حال این کمان نیز استقبال کنندگان خاص به خود را دارد و یکی از کمان‌های ترکیبی مطلوب است. کمان ترکیبی با نام واژگون که البته نام برگردانده آن به فارسی واژگون است در اصل به آن ریورس گفته می‌شود. این نوع از کمان تنها تفاوتی را که در ساختار بدنه آن تجربه کرده است میزان قوسی است که برای کمان در نظر گرفته شده است در اصل در این نوع از کمان قوس کمان به سمت جلو است.
در ترکیب‌های دیگری که برای کمان کراس‌بو ایجاد شده بود قوسی که برای هر کدام از آن‌ها ایجاد شده بود به سمت عقب کمان بود.
جنس‌هایی که برای کمان در نظر گرفته شده است نیز بسیار متفاوت خواهد بود به همین خاطر نکته‌ای که دارای اهمیت است به کار بردن نوع جنس در کمان خواهد بود.

کمان کراس بو

جنسی که برای کمان ریکرو وجود دارد از نوع فایبرگلاس است و قسمت انتهایی کمان نیز به صورت منحنی شکل ایجاد شده است.
افرادی که برای اولین بار از این نوع کمان بهره‌مند می‌شوند به کار بردن آن برای آن‌ها می‌تواند دشوار باشد برای این که بتوان به راحتی از این کمان استفاده کرد باید از مدل‌های ساده‌ای که برای کمان ساخته شده است بهره‌مند شد.
افراد مبتدی ابتدا باید از نوع کمان‌های ساده بهره‌مند شوند و بعد از این که مهارت‌های لازم در به کار بردن کمان را به دست آوردند بتوانند از آن استفاده کنند.

انواع متفاوت کمان ریکرو

  • مسابقاتی
  • شکاری

نوع دیگری از تیر و کمان که با نام کمان بلند نیز از آن یاد می‌شود ساختار متفاوتی نسبت به کمان‌هایی که تاکنون بیان شده است دارند به همین خاطر بدنه و ترکیبی که برای کمان بلند ایجاد شده است بیشتر شبیه به کمان‌های دوران قرون وسطی خواهد بود.
یکی از نکات مهمی که برای این مدل از کمان باید بیان شود جنس به کار رفته در آن است که از جنس چوب خواهد بود. جنس به کار رفته در کمان همان چوب می‌تواند به میزان زیادی در استحکام بسیار بالای کمان تاثیر داشته باشد.
جنس چوب که برای این کمان به کار برده شده است در برابر فشار و تغییر حالت مقاومت‌های زیادی را از خود به نمایش می‌گذارد بنابراین به کار بردن آن بسیار مطلوب و بهینه خواهد بود.
برای افرادی که تمایل به استفاده از کمان را دارند و هنوز در بهره‌مندی از کمان حرفه‌ای نشده‌اند توصیه می‌شود که کمان‌های ساده‌تری را به کار ببرند تا در هنگام به کارگیری کمان با مشکل رو به رو نشوند.

کمان کراس بو

نکته‌ای که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است نوع و کاربردی است که برای کمان در نظر گرفته می‌شود بنابراین در زمان بهره‌مندی از کمان باید نیاز خود را نسبت به به کارگیری آن مورد ارزیابی قرار دهید. در این صورت بهره‌مندی از کمان مورد نیاز راحت‌تر و به صرفه‌تر خواهد بود و این که هزینه‌هایی که قرار است برای خرید کمان انجام شود با نگرانی کمتر و دقت بیشتری به کار برده می‌شود.
قدرت بدنی هر فرد تاثیر زیادی در به کار بردن کمان دارد بنابراین برای انتخاب کمان هر فرد باید شرایط بدنی خود را نیز در نظر داشته باشد.
با این حال کار با کمان در هر مدل و ترکیبی نیاز به قدرت بدنی دارد و باید از نظر قدرت در بازو و همین طور کتف آمادگی لازم و کافی را داشت تا در به کارگیری کمان دچار مشکل نشد. کمان‌های بلند در نوع خود متفاوت هستند و یکی از ویژگی‌هایی که برای کمان‌های بلند به کار برده می‌شود اندازه بلند و همین طور طول کشش بالایی است که برای آن وجود دارد. بنابراین کمان‌های بلند، هنگامی که به شدت کشیده می‌شوند مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود و در اصل کمان‌های دیگر این میزان از بلندی را ندارند و امکان دارد در زمان کشیدگی بیشتر بشکنند.

کمان کامپوند و یا همان کمان ترکیبی تفاوت چندان زیادی با کمان ریکرو ندارد و در اصل یکی از تفاوت‌های مهمی که در رابطه با این دو کمان وجود دارد که وجه تمایز آن‌ها شده است در به کار بردن قرقره‌هایی است که در کمان وجود دارد.
قرقره‌ها در کمان کامپوند در قسمت نوک بازو قرار داده شده‌اند و این حالت از ساخت کمان کامپوند کمک کننده عالی برای کشیدن راحت‌تر زه خواهد بود و به نیروی بازو زیادی نیاز نخواهد داشت.
کمان کامپوند در ظاهر از یک ساختار پیچیده‌تری برخوردار شده است و در طراحی که برای آن در نظر گرفته شده است میزان حالت‌های کمان بسیار متفاوت شده است. با این همه کارایی کمان کامپوند نسبت به طراحی بسیار خاص و پیچیده آن بسیار راحت است و سیستمی که برای آن در نظر گرفته شده است بسیار ساده است. بنابراین به کار بردن کمان تنها بستگی به میزان استفاده و علاقه‌مندی که افراد نسبت به آن دارند خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *