مسابقات تیراندازی با تیر و کمان

مسابقات تیراندازی با تیر و کمان یکی از کهن‌ترین مسابقاتی است که در جهان در سال‌های مشخصی به صورت جهانی و یا استانی و مرحله به مرحله برگزار می‌شود.
مسابقات تیراندازی با تیر و کمان در تمامی کشور‌های جهان اجرا می‌شود که در گذشته به کار بردن این ورزش در برخی از کشور‌ها امکان داشت.
یکی از کشور‌های شرقی که در این زمینه قدمت بسیار زیادی را توانسته است به دست بیاورد کشور چین خواهد بود که بیش از 3000 سال پیش به کار بردن تیر و کمان را به عنوان یکی از رشته‌های ورزشی خود به کار می‌برده است که امروزه به صورت متداول‌تری به آن تیراندازی با کمان گفته می‌شود.
با این حال در ورزش تیراندازی با کمان تغییر و تحولات بسیار زیادی صورت گرفته است.
یکی از کشور‌هایی که توانست رشته تیراندازی با تیر و کمان را به سمت مدرن‌تر شدن هدایت کند کشور انگلستان بود، این کشور توانست به شکل قابل توجهی این ورزش را از حالت سنتی خود دور کند و به شکل مدرنیته‌تری در بیاورد. کشور انگلستان طرح‌های مدرن شدن این رشته را در قرن چهاردهم پیش گرفت و توانست آن را به عنوان یک طرح برتر ارائه دهد و در جهان پیش ببرد.

تیراندازی با کمان

سلاح‌های ارتش انگلیس

یکی از سلاح‌هایی که برای ارتش انگلیس به کار رفته است تیر و کمان خواهد بود و نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد میزان بهره‌مندی از آن بوده است.
کمان بلند، یکی از کمان‌هایی است که در ارتش کشور انگلیس از آن استفاده می‌شده است. این کمان هنوز ساخته می‌شود و در مسابقات نیز از آن بهره برده می‌شود.
کمان بلند به دلیل این که دارای استاندارد‌های مطلوب و مناسبی بود توانست خود را در سلاح‌های به کار رفته در ارتش قرار دهد.
یکی از دلایلی که این نوع از کمان در سلاح‌های ارتش قرار گرفت میزان برد آن بود که می‌توانست فاصله زیادی را بپیماید و هم این که برای جنگاوران به عنوان یکی از سلاح‌های موثر و مفیدی بود که می‌توانست کارآمد باشد.
بنابراین در زمان‌های گذشته ادواتی که برای جنگاوری از آن‌ها استفاده می‌شد مانند نیزه و شمشیر قابلیت دوربرد را نداشتند و تنها در فاصله‌های کوتاه و در دستان جنگاوران و با حرکت‌های مخصوصی که باید مهارت‌های لازم را در رابطه با به کارگیری آن‌ها به دست می‌آوردند وجود داشت.
بنابراین کمان توانست مسیر‌های دور‌تر و با فاصله زمانی بیشتر را مورد هدف قرار بگیرد. به این شکل بود که هم از نظر امنیتی برای افرادی که از آن استفاده می‌کردند مناسب بود و هم این که نسبت به مسافت طولانی مشکلی برای آن به وجود نمی‌آمد.
با این حال برد مناسب و استاندارد برای کمان باعث شد که از آن به عنوان یکی از سلاح‌های جنگی استفاده شود. بنابراین به کار بردن کمان در کشور انگلستان از اهمیت زیادی برخوردار شد تا زمانی که فرمانروای انگلستان تمامی فرماندهان و افرادی را که در ارتش حضور داشتند را موظف به استفاده از کمان کرد. در کشور انگلستان دوره‌های زیادی برای کسب مهارت به کارگیری تیر و کمان و همچنین رساندن قوای بدنی لازم برای بهره‌مندی از این وسیله به وجود آمد.
با این حال در آن زمان کشور انگلستان به عنوان قطب مصرف کننده تیر و کمان بود که توانست سبک‌های متفاوتی را برای تیراندازی با کمان را نیز به وجود بیاورد. بنابراین تمامی این فرایند‌ها برای کار با تیر و کمان انجام شد تا این که شکل امروزی آن به وجود آمد در اصل به کار بردن تیر و کمان‌های امروز و حالت‌هایی که از آن‌ها در مسابقات استفاده می‌شود حاصل از فعالیت‌هایی دارد که در دوران گذشته اتفاق افتاده است. دقت در تیراندازی با کمان یکی از فاکتور‌های مهمی بود که باعث می‌شد افرادی را که از کمان استفاده می‌کنند را با تمرکز بالایی همراه سازد. به طوری که عده‌ای اعتقاد دارند، تیراندازی با تیر و کمان تنها راه رسیدن به تمرکز است.

تیراندازی با کمان

تیراندازی با کمان و اسب

یکی از تغییرات دیگری که برای تیراندازی با تیروکمان به وجود آمد همراه شدن سوارکار با تیر و کمان بود که یکی از حالت‌های زیبا و ماهرانه برای به کار بردن تیر و کمان بود.
با این حال افراد با مهارت بسیار بالا باید از تیر و کمان و همین طور از مهارت دیگری مانند سوارکاری باید بهره می‌بردند به همین خاطر در گذشته یکی از اصول و قواعدی که برای جنگاوران و سوارکاران به وجود آمد به کار بردن تیر و کمان به صورت همزمان با سوارکاری بود.
به کار بردن تیر و کمان به همراه اسب مهارت و همین طور دقت بسیار بالایی را در هدف گیری می‌طلبید. بنابراین بسیاری از فرماندهان ارشد در جنگ‌ها از این مهارت برخوردار بودند.
حتی برای فعالیت‌های دیگری مانند شکار نیز به کار بردن کمان و اسب یکی از مهارت‌های خاص و فوق العاده خواهد بود زیرا همزمان با سرعتی که اسب در تاختن دارد باید همان سرعت را در تیراندازی به دست آورد.
همزمان شدن سرعت در تیراندازی و سرعت اسب یکی از نکات بسیار مهمی در به دست آوردن مهارت در این رابطه خواهد بود.
تیراندازی با کمان یکی از ورزش‌های رقابتی و همین طور مهارتی بوده است که به عنوان یکی از ورزش‌های محبوب در جهان از آن یاد شده است.
این ورزش در هر جای جهان وجود دارد و رسمی بودن آن باعث شده است که مرز‌های ملی را در هم نوردیده و به صورت جهانی به آن نگریسته شود.
تیراندازی با سوارکاری دو رشته ترکیب شده با هم است که از ادغام آن می‌توان ورزش نوینی را به دست آورد.
بنابراین به دست آوردن این ترکیب زمانی بود که هنری هشتم توانست این فرایند را به وجود آورد و خود را نسبت به این مهارت پر از توانایی یافت.
بنابراین زمانی که هنری هشتم از این ترفند استفاده کرد به تدریج رشد فزاینده‌ای برای آن به وجود آمد و توانست در بیشتر کشور‌های جهان خود را نشان دهد.
بنابراین ورزش تیراندازی با کمان یکی از رشته‌های قابل به تغییر است که هم می‌توان مواردی را به آن اضافه کرد و هم این که ترکیباتی را از آن حذف کرد. بنابراین قابلیت تغییر در آن بسیار زیاد است در هر صورت نکته‌ای که مورد اهمیت است به کار بردن تیر و کمان به صورت استاندارد خواهد بود و تمامی ترکیباتی که برای این ورزش صورت گرفته است از استاندارد‌های لازم و کافی برخوردار بوده است و به صورت قانون درآمده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *