ویژگی کمان کراسبو

در ابتدا باید چند سوال مطرح کنیم. دامنه یک کمان کراسبو چقدر است؟ سوالی که سال‌‌‌ها در محافل تیراندازان مطرح شده است.
اول از همه، فاصله تا حد زیادی بستگی به این دارد که فلش چقدر سنگین است و از کدام فلش استفاده می شود. تطبیق فیزیک ساده ای که همه ما در مدرسه خوانده‌ایم، دامنه کمان سنگین‌تر از پیکان است. اما جدای از آن، چهار عامل دامنه خود را تعیین می کنند.

  1. آیا شما در یک هدف شلیک می‌کنید یا می‌خواهید حداکثر دامنه را آزمایش کنید؟
  2. دقت هدف شما چقدر خوب است؟
  3. تکنیک شما چقدر خوب است؟
  4. کمان شما به سرعت شلیک می کند؟

حداکثر دامنه

بیشتر کراس‌‌‌های مدرن بین فلش‌‌‌ها در حدود 300 تا 400 فریم در ثانیه آتش می‌گیرند اگر با یک کراسبو قدرتمند در یک زاویه مناسب به هوا شلیک کنید، می‌توانید به راحتی در شرایط آب و هوایی خوب پیکان 500 متری شلیک کنید.
در این فاصله، فلش به سختی هرگونه نفوذ و هدف گیری دقیقا غیر ممکن است. اگر فقط به حداکثر دامنه کراسبو علاقه‌مند هستید، 500 متر و بیشتر نیز می‌توانید به دست بیاورید.

تیراندازی برای مبتدیان

منطقه هدفمند‌تر و موثر

اگر هدف را شلیک کنید، باید کمی نزدیک‌تر شوید تا بتوانید به طور قابل پیش بینی آن را بزنید. بهترین کراسبوها می توانند با تجهیزات ورزشی خود در فاصله 80 متری دقیقا برخورد کنند. فقط چند تیرانداز قادر به شلیک عکس‌‌‌های دقیق با فاصله بیش از 80 متر هستند.
با این وجود، ضربه زدن به هدف در 150 متر و بیشتر غیر قابل تصور نیست. این از فاصله است که به مرکز حلقه برخورد کند. با این وجود معمولا مسافت‌‌‌های بسیار کمتری نسبت به هدف وجود دارد. 20-30-40-50 متر بارها و بارها بیشتر از تلاش در مسافت طولانی دیده می شود. بسته به سرعت تیراندازی کمان، پیکان کندتر یا سریع‌تر افت می‌کند. با یک کمان کرافت 350 فریم در ثانیه، یک پیکان 26 گرم بعد از حدود 30 متر در حدود 10 سانتی متر پایین‌تر از بلندی که در آن کمان را ترک می کند هدف قرار می گیرد. در حدود 50 متر، 10 سانتی متر به سرعت 50 سانتی متر می‌شود و در غیر این صورت همان متغیرها هستند.

دقت شما

بیشتر کراسبوها دارای نقطه قرمز هستند. اگر می‌خواهید دقیقا هدف خود را نشانه بگیرید، به یک کمان احتیاج دارید که در آن مسافت قابل تنظیم باشد. بعضی از مدل کراسبو می تواند در 10 مرحله یا 10 متر تنظیم کرد. حداقل فاصله معمولا 10 یا 20 متر است و حداکثر فاصله معمولا 50 متر است.
برای این که در همه مسافت‌‌‌ها از دور شلیک شوند، باید به مهارت و تجربه خود تکیه کنید و کراسبو را به دست بگیرید. این تنها راهی است که می‌توانید تخمین بزنید که چقدر باید پرتاب شود تا منحنی پرواز را تعادل دهید و پیکان را در هدف قرار دهید.

تیراندازی برای مبتدیان

محدوده کراسبو

اگر به رسیدن هدف اهمیتی نمی‌دهید، یک کمان قدرتمند و مدرن می‌تواند تا 500 متر شلیک کند. اگر می خواهید در یک هدف شلیک کنید، حداکثر 80 متر برای یک تیرانداز با تجربه امکان پذیر است. اگر تیرانداز حرفه‌ای نیستید، باید حداکثر 50 تا 60 متر خود را جهت گیری کنید. به عنوان یک مبتدی، 30 تا 35 متر یک چالش بزرگ است.

همانطور که می‌دانید جایگزین تیراندازی با فیت، تیراندازی با تیر و کمان است. در اینجا بسته به رشته تیراندازی با اقوس‌‌‌های  چوبی بدوی یا کمان‌‌‌های کامپوند که تا حدودی برای شما گفته شد. تفاوت در تیراندازی فیتا در این است که مسافت برای تیرانداز ناشناخته است و عکسبرداری ممکن است به سمت سربالایی و سراشیبی رخ دهد. علاوه بر این، اهداف ممکن است تا حدی توسط موانع پنهان شوند. از قسمت میانی تشکیل شده است که معمولا از جنس آلومینیوم یا فیبر کربن هستند. این نوع کمان با انگشتان شما شلیک می شود. این بدان معنی است که فقط از چرم برای محافظت از انگشتان می‌توان استفاده کرد. فاصله معمولی که این کمان شلیک می‌شود 70 متر است.

یکی از ویژگی‌‍‌‌هایی که کمان‌‍‌‌هایی با انحراف‌‌‌های کم هستند، به اندام‌‌‌ها متصل است. این‌‌‌ها باعث می شوند که وزن ترسیم قوس دوباره از حدود 75% طول کل کاهش یابد. علاوه بر این، دستگاه بینایی دارای لنز ذره بین است که اصولا در مسابقات المپیک مجاز نیست. کمان کامپوند دیگر با انگشتان شلیک نمی‌شود، بلکه یک واحد رهاسازی مکانیکی این کار را انجام می دهد. کمان کامپوند برای پارالمپیک‌‌‌ها تایید شده است، اما برای بازی‌‌‌های المپیک نیست.

تیراندازی برای مبتدیان

کمان چوبی سنتی

این کمان ‌ها در تغییرات شرایط مختلف تیراندازی می‌شوند. طول آن‌‌‌ها متفاوت است. کمان‌‌‌ها دارای انحنا هستند. به عنوان مثال، یک کمان بلند دارای اندام‌‌‌های مستقیم است. یک کمان سوار دارای اندام‌‌‌های خمیده با جهت پسوند است. این قوس‌‌‌ها شلیک می شوند. فقط تجهیزات تیراندازی مجاز به جلوگیری از آسیب دیدگی هستند.

همانطور که می‌دانید امروزه این ورزش باستانی توانسته است جایگاه ویژه ای را در میان مردم داشته باشد. در واقع تیر و کمان یکی از قدیمی‌ترین وسیله‌‌‌ها برای شکار بوده است. تیر و کمان در میلیون‌‌‌ها سال پیش، به عنوان یک  وسیله ی مهم در زندگی‌‌‌ها به کار می رفت و اصلا به عنوان یک سرگرمی و یا یک ورزش به آن نگاه نمی شد. چرا که اگر این تیر و کمان‌‌‌ها نبودند، انسان نمی‌توانست در آن زمان حتی نیازهای اولیه خوراکی خود را تامین کند.

این تیر و کمان‌‌‌ها که روزی برای شکار و تامین نیاز اولیه انسان بود، رفته رفته به یکی از مهم‌ترین ابزار جنگی بدل شد که روز به روز، پیشرفت می کرد و مدل‌‌‌های جدید و همچنین با استفاده از متریال جدید ساخته می شد و از حالت بدوی آن به طور کلی خارج شده بود. جنگ‌‌‌های بسیاری در آن زمان به لطف تیر و کمان‌‌‌های پیشرفته شده به پیروزی کشیده شد.

اما امروزه دیگر نه تنها به عنوان یک وسیله برای تامین مایحتاج ما به کار نمی‌رود بلکه جنگ‌‌‌ها نیز از آنها بی نیاز شدند چرا که سلاح‌‍‌‌هایی به میان آمد که با بی رحمانه‌ترین حالت ممکن در عرض چند ثانیه جان هزاران نفر را می گیرد. به همین دلیل هم امروزه افراد بیشتر به آن به چشم یک سرگرمی و یا یک ورزش مفرح نگاه می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *