فواید تیراندازی با کمان

در گذشته، تیر و کمان وسیله‌ای برای شکار و ابزاری برای دفاع بوده است. هنوز معلوم نیست که چه کسی و از چه اقلیمی آن را اختراع کرده؛ اما تاریخ نشان داده که استفاده از این وسیله به پنج هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. کمان­گیران در ادبیات، هنر، گویش‌­ها و داستان‌­های حماسی مطرح بوده‌اند و در تمدن­‌های بزرگ باستانی همچون ایران، مصر، چین، یونان و روم از آن­‌ها یاد شده است.
در ارتش ایرانیان و مصریان باستان، از تیر و کمان استفاده می‌کردند که جزء بهترین تیراندازان جهان بوده‌­اند. تیراندازی با کمان در بین ایرانیان از جایگاه بالایی برخوردار بوده و در اعیاد و جشن­‌ها، مهارت خود را به نمایش می‌­گذاشتند.
در کتاب حماسی ملی شاهنامه فردوسی گرانقدر اشعاری وجود دارد که حاکی از نقش تیراندازی در بین ایرانیان قدیم و جنگ­‌های آنان بوده است. از حاکمان، شاهزادگان و رزم آورانی نام می‌­برد که در هنگام بزم و شکار، برای سرگرمی و مشاهده قدرت و مهارت نامداران مسابقاتی را تشکیل داده و برندگان را مفتخر به دریافت جوایز می‌­کردند. در دین مبین اسلام هم آموزش و اهمیت این ورزش بسیار بالاست و توصیه شده تیراندازی را به فرزندان خود بیاموزید.

تمرینات ورزشی برای تمام افراد به خصوص برای افراد جانباز و معلول که بخشی از سلامت جسمانی خود را از دست داده‌اند، در کاهش و رفع استرس موثر است. با هر سنی می‌­توان در این ورزش شرکت کرد. این ورزش در عین مفرح بودن نیاز به آمادگی جسمانی دارد و نه تنها قدرت جسم را بالا می‌­برد، بلکه موجب تقویت ذهن می‌­شود. تا قبل از اختراع تفنگ، تیر و کمان موثرترین سلاح برای شکار و جنگ بوده است.

دانشمندان پیشرفت اولیه بشر را مدیون پیدایش آتش، تیر و کمان و چرخ می‌­دانند. زرتشت در اوستا می‌­گوید: اولین فلسفه آسایش بشر و حیات اجتماعی وی بر مبنای سلامت جسم و روان بوده و تنها افرادی که از سلامت جسم و روان برخوردارند، می‌­توانند جامعه‌ای سالم و پیشرو پدید آورند و در آن با آسایش و آرامش زندگی کنند. آن‌ها راز سلامت خود را در کم خوردن و ورزش می‌­دانستند. ورزش­‌هایی همچون اسب‌سواری، تیراندازی، شنا، چوگان‌بازی و کوهنوردی.

ورزش تیراندازی با کمان

ورزش تیراندازی با کمان

مطالعات نشان داده­‌اند که ورزش تیراندازی با کمان در بهبود تمرکز و توجه نقش بسزایی دارد. تمرکز نقش کلیدی در این ورزش ایفا می‌­کند. تیراندازی با کمان برای رشد ذهنی افراد بسیار سودمند است. تاثیر تیراندازی با کمان بر روی سلامت روح فوق‌العاده است.
به تعدادی از فواید تیراندازی با کمان در ذیل اشاره می­ کنیم:

  • تیراندازی با کمان سبب بالا رفتن و تقویت صبر در افراد می‌­شود.
  • تیراندازی با کمان باعث بالا رفتن و تقویت تمرکز می‌­شود.
  • بهترین وسیله برای تفریح و سرگرمی است که تا حدودی ارزان قیمت است.
  • اگر برای تفریح باشد ورزش نسبتا ارزانی است.
  • ورزش تیر و کمان احساس موفقیت را در کماندار تقویت می کند؛زیرا هنگامی که ما در معرض مشکلات هستیم، کلیه افکار و ذهن ما درگیر آن می شود و در زمان غلبه بر آن احساس موفقیت خواهیم کرد.
  • از منحصرترین ویژگی های ورزش تیراندازی با کمان می توان اشاره کرد این ورزش هیچ نوع محدودیتی برای افراد ندارد حتی معلولین.

فواید تیراندازی با کمان

فواید تیراندازی با کمان عبارت است از:

  • تمرکز
  • اطمینان
  • آرامش
  • کاهش استرس
  • بهبود افسردگی و بالا بردن اعتماد به نفس
  • افزایش قدرت و گردش خون منظم
  • ورزشی نسبتا ارزان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

فواید تیراندازی با کمان

1. تمرکز

یکی از مهم‌­ترین فواید تیراندازی با کمان تمرکز است. تیراندازان می‌آموزند که چگونه در حین تیراندازی، فقط روی هدف خود تمرکز کنند و محیط پیرامون، آن‌­ها را تحت تاثیر قرار ندهد. تمرین تمرکز در تیراندازی با کمان به ما کمک می­‌کند تا در وضعیت‌­های مختلف زندگی، تمرکز خود را حفظ کنیم.

2. اطمینان

تیراندازی فقط برای سرگرمی نیست بلکه موجب افزایش اطمینان به خود می‌­شود. زدن هدف بطور مکرر باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌­شود.

3. آرامش

رها شدن تیر از کمان و مشاهده پرواز تیر و شنیدن صدای برخورد تیر به هدف موجب نشاط و آرامش می‌­گردد.

4. کاهش استرس

استرس، با بالا رفتن میزان کورتیزول و آدرنالین در بدن ایجاد می‌­شود. این هورمون­‌ها هنگام دریافت یک تهدید یا ادراک یک ترس، انسان را برای واکنش جنگ و گریز برانگیخته می‌­کنند. همه ما می‌­دانیم که ورزش موجب رفع استرس می‌­شود. ورزش تیر و کمان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

5. بهبود افسردگی و بالا بردن اعتماد به نفس

یکی از قهرمانان تیراندازی با کمان در استرالیا به نام لوئیز رِدمن معتقد است: ” تیراندازی با کمان توانسته است بر افسردگی بعد از زایمانش غلبه کند.”
طبق گفته وی، ” تمرکز ذهنی بخش عمده‌ای از تیراندازی با کمان است و یک شانس بزرگ که ذهن ما مدتی از مسائل دیگر دور باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ورزش های مختلفی هستند از جمله تیراندازی با کمان، گلف و یوگا که می تواند باعث تقویت تمرکز افراد شوند. روانشناسان نیز  این دست از ورزش ها را به افرادی که دچار افسردگی هستند نیز توصیه می کنند.

فواید تیراندازی با کمان

6. افزایش قدرت و گردش خون منظم

با ورزش تیر و کمان، دست‌ها، بازوها، سینه و شانه‌ها تقویت می‌گردند. محققان دریافتند که ورزش­کاران، باهوش‌­تر از افرادی هستند که یک گوشه نشسته و فعالیتی ندارند. دلیل آن گردش خون منظم این افراد است. ورزشکاران رشته تیراندازی با کمان دارای تمرکز بسیار بالاتری هستند، به دلیل اینکه در تیراندازی با کمان به همان اندازه که از نیروی فیزیک بدنی برای کشش کمان استفاده می‌­شود، از نیروی ذهنی هم برای تمرکز روی هدف استفاده می‌­شود.

ورزشی نسبتا ارزان

ورزش تیراندازی با تیروکمان اگر به صورت حرفه‌ای دنبال شود، پرهزینه است؛ اما اگر جهت سرگرمی، تفریح و ورزش استفاده شود، ورزش گرانی نیست.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان ترکیه نیز در گفتگویی با خبرنگار آناتولی، به این که تیراندازی با کمان برای رشد کودکان مهم است، اشاره نمود. وی با اشاره به این که تیراندازی با کمان بر پایه قدرت بدنی استوار نیست، گفت: ” تمرکز در این ورزش نقش اساسی دارد.
تیراندازی با کمان در درمان اختلال تمرکز حواس نقش بسزایی دارد. بسیاری از والدین، فرزندانشان را که دچار حواس پرتی هستند، به انجام این ورزش تشویق می‌­کنند. اختلالات مربوط به تمرکز با انجام مستمر این ورزش کاهش یافته و حتی گاهی برطرف می‌­شود”. لازم به یادآوری است که بعد از گذشت هزاران سال از اختراع تیر و کمان، هنوز جایگاه و جذابیت خود را در میان پیر و جوان حفظ کرده است. در گذشته وسیله‌ای بوده برای شکار و دفاع و امروزه برای تفریح و ورزش.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *