تیراندازی با تیر و کمان

اگر می‌خواهید به عنوان یک سرگرمی به تیراندازی با تیر و کمان نگاه کنید، اما هیچ نظری برای اینکه آن را از کجا شروع کنید ندارید، جای نگرانی نخواهد بود، به مرور در می‌یابید که چگونه آن را بیاموزید تا با چند تکنیک به یک کماندار واقعی تبدیل شوید.

بسیاری از مردم هنگام گرفتن تیر و کمان در دست، کاملا هیجان‌زده هستند، با این حال زمانی که به این درک می‌رسند که چگونه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، به مرور با آن ارتباط برقرار خواهند کرد.

آشنایی با رایج‌ترین کمان‌ها

به صورت متداول برای تیراندازی با تیر و کمان، دو نوع از کمان‌های اصلی وجود دارند، کمان‌ کامپوند و کمان ریکرو.

اگر مایل هستید تا به یک کماندار واقعی تبدیل شوید، با انواع مختلفی از تیر و کمان‌ها در اندازه‌های گوناگون مواجه خواهید شد.

انواع کمان‌های ریکرو و یا کامپوند را می‌توانید در مسابقات حرفه‌ای و رده جهانی مانند المپیک نیز مشاهده نمایید. بسیاری از آن‌ها دارای یک طراحی منحصر به فرد هستند و با هدف تیراندازی مورد استفاده قرار می‌گیرند با این حال لازم است با ویژگی‌های کمان ریکرو آشنایی کامل داشته باشید، هر چند برخی از شکارچیان متبحر از آن‌ها برای اهداف بزرگ‌تر استفاده می‌کنند. تمام این تیر و کمان‌ها می‌توانند یک گزینه عالی برای تیراندازان مبتدی باشند.

دلیل محبوبیت این سلاح‌ها، این است که آن‌ها قادر به شلیک با سرعت باور نکردنی و قدرتمندی هستند. تعداد زیادی از افراد هستند که از این سلاح‌ها برای تیراندازی و اهداف رقابتی استفاده می‌کنند. اولین کمان‌های کامپوند در سال 1966 اختراع شده‌اند و حتی در زمان‌های پیش از تولید آن‌ها، بسیاری از شکارچیان در حال استفاده از ابتدایی‌ترین تیر و کمان‌ها بوده‌اند.

تیراندازی با تیر و کمان

قبضه کمان: این بخش همان چیزی است که هنگام شلیک آن را در دست خود نگه می‌دارید. در انواع مختلف کمان‌ها، طراحی‌های مختلفی از قبضه کمان وجود دارد.

بازوی بالایی و پایینی کمان: این قطعات کمان واقعی را تشکیل می‌دهند، شکل این قطعات در کمان‌های کامپوند و ریکرو متفاوت از یکدیگر ظاهر می‌شوند. آن‌ها را می‌توانید جدا کنید و با اجزای جدیدتر و سنگین‌تر جایگزین کنید. به عنوان یک مبتدی قادر خواهید بود تا اجزای جدید را بر روی کمان کامپوند خود قرار دهید تا قدرت و دقت خود را افزایش دهید.

زه کمان: رشته کمان بخش‌های فوقانی کمان را به انتهایی متصل می‌کند.

محل قرارگیری تیر روی زه: در این بخش از کمان، تیر بر روی زه کمان قرار می‌گیرد، این نقطه معمولا ثابت باقی می‌ماند، به طوری که قادر خواهید بود همواره از همان نقطه به شلیک بپردازید.

نشانه روی کمان: پس از آنکه کمان ریکرو و یا کمان کامپوند خود را تنظیم کردید، دید کمان به شما اجازه می‌دهد تا هدف خود را از این قطعه مشاهده کنید. انواع مختلف سلاح‌ها، با دیدهای گوناگون می‌آیند. این قطعات به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که می‌توانید آن را متصل کنید و یا جدا‌سازید.

تیراندازی با تیر و کمان

کدام یک از کمان‌ها برای شما مناسب‌تر خواهد بود؟

زمانی که کمانداران وارد رقابت می‌شوند، جایی که رقبای آن‌ها از کمان‌های کامپوند استفاده می‌کنند، لازم است تا تیر و کمان خود را متناسب با هدف انتخاب کنند.

بسیاری از کارشناسان فروش تیر و کمان، معتقد هستند که کمان ریکرو با تمام اجزای ارائه شده در آن، برای راه‌اندازی و استفاده بسیار آسان هستند، به این معنی که برای افزایش و کاهش قدرت کمان، می‌توانید بسیاری از اجزای آن را برداشته و مجددا نصب کنید.
از طرف دیگر، کمان کامپوند یک گزینه خوب و مناسب برای تیراندازان مبتدی به شمار می‌آید، در عین حال که بسیار پیچیده به نظر می‌رسد، استفاده از آن آسان است و برای تمام سنین مناسب خواهد بود.

بسیاری از کمان‌های کامپوند طوری طراحی شده‌اند که وزن آن‌ها بین 10 تا 20 پوند متغیر و قابل تنظیم است. این مورد برای بسیاری از تیراندازان می‌تواند یک گزینه ایده‌آل باشد، چرا که تعدد قطعات باعث سردرگمی کمانداران خواهد بود.

برای آن دسته از افرادی که با هدف شکار به تیراندازی می‌پردازند، انواع مختلفی از سلاح‌های کامپوند و ریکرو وجود دارد که مناسب با هر آنچه است که آن‌ها نیاز خواهند داشت.

تیراندازی با تیر و کمان

چگونه کمان را در دست بگیریم؟

برای ابتدایی‌ترین گام‌ها لازم است که به طول و وزن کمان‌ها توجه کنید. طول زه کمان، اولین مورد مهم برای اندازه‌گیری به شمار می‌آید، این طول ناشی از فاصله‌ای است که می‌توانید به راحتی رشته کمان را در دست بگیرید و در تیراندازی با تیر و کمان بسیار مهم خواهد بود، زیرا هر بار که شلیک می‌کنید، به تنظیم این فاصله نیاز خواهید داشت. به صورت معمول افراد بلندتر، طول‌های بلندتری را انتخاب می‌کنند در حالی که برای کسانی که قد متوسط و یا کوتاهی دارند این ماجرا برعکس است.

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری زه کمان و تطابق آن با قد شما وجود خواهد داشت، با این حال بهتر است به خاطر داشته باشید که توجه به رشته کمان می‌تواند به شما در انتخاب تکنیک‌ها و پیاده‌سازی آن‌ها کمک کند. وزن کمان دومین چیزی است که باید در هنگام خرید تیر و کمان آن را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال استفاده از یک سلاح با وزن 10 پوند، برای حمل، نگهداری و شلیک بسیار آسان خواهد بود.
مواردی که عنوان شد، تنها بخش کوچکی از مبانی ابتدایی استفاده از تیر و کمان بود، روش‌ها و تکنیک‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند در یادگیری شما موثر باشد، در بخش دوم بیشتر به ادامه استراتژی‌های مربوط به آن خواهیم پرداخت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *