بهترین انواع کمان‌ سنتی

همان‌طور که می‌دانید از دیرباز تاکنون افراد برای تفریح و شکار از سلاح تیر و کمان استفاده می‌کردند که هر کدام از آن‌ها طراحی و شکل خاصی داشت تا بتوان شکار خود را از فاصله‌های دور با دقت شکار کنند. در این گفتار قصد داریم تا شما را با بهترین انواع کمان‌ سنتی آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین انواع کمان‌ سنتی

بهترین انواع کمان‌ سنتی عبارت است از:

  1. تیر و کمان لانگ بو
  2. کمان لانگ بو انگلیسی
  3. کمان سنتی کره‌ای لانگ بو 68 اینچ

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تیر و کمان لانگ بو

در سال‌های گذشته کمان‌ها بسیار پرطرفدار و پرکاربرد بودند. یک نمونه از این کمان‌های سنتی که تحت عنوان لانگ بو است تقریباً 150 سانتی‌متر طول دارد و بسیار بلند است. قدرت این کمان نیز نزدیک به 80 تا 100 پوند است و کشیدن آن و کار کردن با آن نیز کار هر کسی نیست زیرا قدرت بدنی و توان بالایی می‌خواهد.

کمان لانگ بو که از جنس چوب است و به صورت یک تکه کار شده است و هیچ نوع تجهیزات دیگری از قبیل نشانه یا همان سایت بر روی آن طراحی نشده است.

کمان لانگ بو انگلیسی

2. کمان لانگ بو انگلیسی

این نوع کمان بسیار بلند و یک تکه است که انگلیسی‌ها در قرون‌ وسطی از این نوع کمان‌ها زیاد استفاده می‌کردند. معمولا طول این کمان بین 160 الی 190 سانتی‌متر است و تقریباً 300 یارد برد دارد.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که کمان لانگ بو انگلیسی همان کمان معروف و مشهور رابین هود است که بیشتر از این نوع کمان برای جنگ‌های بین کشورهای اسکاتلند و فرانسه استفاده می‌شد. چوب استفاده شده در ساخت کمان لانگ بو از چوب سرخدار است.

3. کمان سنتی کره‌ای لانگ بو 68 اینچ

این نوع کمان سنتی هم از جنس چوب است و به صورت یک تکه درست می‌شود و بر روی آن هیچ نوع تجهیزات اضافی نصب نمی‌گردد. طول این کمان 68 اینچ است و نزدیک به 35 الی 45 پوند قدرت دارد. کشور تولیدکننده کمان کره‌ای لانگ بود شرکت کارتل کره جنوبی است.

قوانین و مقررات مسابقات کمان‌های سنتی

برای مسابقات تیراندازی با کمان سنتی با مسابقاتی که با کمان‌های جدید و مدرن‌ امروزی تفاوت‌ وجود دارد. مسابقات تیروکمان سنتی برای آقایان و خانم‌ها برگزار می‌شود. معمولا از کمان‌های لانگ بو سنتی که کمان کاملا صافی است و از مواد کاملا طبیعی ساخته شده است. بدنه این نوع کمان به صورت طبقه طبقه‌ای است در حالی که هیچ نوع مواد غیرطبیعی به دست بشر در تولید و ساخت آن استفاده نشده است. کمان‌های لانگ بو جدید این نوع کمان‌ها از مواد دست بشر تهیه شده‌اند، اما هیچ نوع فلزی در آن‌ها استفاده نشده است. این کمان از ورقه‌های فایبرگلاس تشکیل شده است و از مواد کربن و غیره در ساخت و تولید آن استفاده شده است.
کمان ریکرو سنتی این نوع کمان خمیده است یا شبیه به قبضه چوبی است.

مدل کمانگیری روی اسب سنتی

مدل کمانگیری روی اسب سنتی مشابه نمونه‌های ترکیه‌ای، آسیایی، مغولی است که از مواد طبیعی تهیه شده است. در مسابقات کمان روی اسب شما باید حتما از لباس‌های سنتی استفاده کنید. پونداژ این نوع کمان حداکثر 60 پوند است. تیرهایی که برای مسابقات کمان روی اسب سنتی استفاده می‌شود باید حتما از جنس چوب باشند و هیچ نوع علامت و نشانه‌ای روی آن‌ها وجود نداشته باشد.

مدل کمانگیری روی اسب جدید

مدل کمانگیری روی اسب جدید

مدل کمانگیری روی اسب جدید این نوع کمان با تیرهای چوبی تیراندازی می‌شود. معمولا این نوع کمان‌ها از موادی مانند کربن، فایبرگلاس یا پلاستیک استفاده می‌شوند. تیرهای این کمان از چوب بامبو تهیه می‌شود که دارای پَر است و شما می‌توانید از دستکش یا محافظ انگشت یا شستی استفاده کنید. کمان‌های ریکرو با هر نوع مدل و ساختاری که هستند از چوبی تا آلومینیومی قادر به تیراندازی هستید. نهایت قطر تیرهای کمان ریکرو 9.3 میلی‌متر است.

در مسابقاتی که با کمان ریکرو وجود دارد کمانداران به هیچ عنوان مجاز به استفاده نمودن از دوربین‌های دور چشمی یا دوربین‌های سه پایه نیستند. در کمان‌های ریکرو سنتی معمولا نخ زه باید از جنس داکرون باشد.

قوانین و مقررات عمومی در مسابقات تیر و کمان سنتی

کمان لانگ بو از آن دسته از کمان‌هایی است که تنها در بخش گوشواره زه با کمان در ارتباط است. با استفاده نمودن از میله تعادل یا وزنه تعادل یا هر نوع ابزار دیگری که باعث می‌شود تا بر روی عملکرد کمان تداخلی ایجاد نشود غیرمجاز است. لذا باید توجه داشته باشید که کمان ریکرو از میله تعادل کوچک می‌تواند به خوبی استفاده کند.
هر نوع برجستگی به منظور نشانه‌گیری به غیر از کمان ریکرو بر روی سایر کمان‌های دیگر غیرمجاز است. استفاده کردن از نوار اورینگ یا نوار پلاستیکی بر روی لیمب‌ها مجاز است؛ اما آن‌ها به شرط آنکه طول و عرض آن بیشتر از 0/3 سانتی‌متر نباشد.
به کار بردن از پلانگر یا هر نوع وسیله و تجهیزات دیگر با این نوع کارایی غیرمجاز است. لذا باید در نظر داشته باشید که بخشی از تیر کنار کمان توسط یک چرم نازک کاملا پوشش داده شده است.
تیرها بایستی حتما پَر داشته باشند، اما باید در نظر داشته باشید که تیرها به شکلی نباشند که باعث آسیب رسیدن به فیس و فوم شوند وزن تیرها بسیار اهمیت دارد. استفاده کردن از تجهیزات و وسایل ایمنی مانند بند کمان، نوار ساروج، تب و دستکش مجاز است؛ اما باید توجه داشته باشید که به کار بردن از ریلیز مکانیکی و قلاب غیرمجاز است. در ضمن فاصله بین انگشتان نیز به منظور جلوگیری از فشار بر روی تیر مجاز است. به کار بردن از هر نوع دستکش برای دست کردن با کمان کاملا مانعی ندارد.

قوانین و مقررات عمومی در مسابقات تیر و کمان سنتی

قوانین و مقررات مسابقات کمان سنتی در ایران

اخیراً مسابقاتی که با کمان‌های سنتی در ایران برگزار می‌شود به صورت منظم می‌باشد که به کار بردن هر کدام از این قوانین و مقررات لازم و ضروری است:

  • پوشیدن لباس سنتی الزامی است.
  • پونداژ مناسب کمان‌های سنتی باید حداکثر 60 پوند باشد.
  • معمولا تیرها از جنس چوب هستند و بر روی آن‌ها هیچ نوع علامت و رنگی دیده نمی‌شود.
  • پیش از شروع شدن مسابقه و هنگام مسابقه داوران باید در نظر داشته باشند که تیراندازان حتما از محافظ انگشت فلزی استفاده نکنند یا اینکه از نوار یا وسیله‌ای روی کمان محلی برای نشانه‌گیری نصب نکرده باشند.
  • کمانداران در تمامی مسابقات مجاز نیستند که از کمان‌های سنتی چهار خم و لانگ بو استفاده نکنند.
  • کمان‌هایی که برای مسابقات استفاده می‌شود باید بدون رست، لرزه‌گیر و علامت روی بازو باشد.
  • مسابقات کمان‌های سنتی در دو بخش آقایان و خانم‌ها در گروه بزرگسالان اجرا می‌شود.
  • مسابقات به صورت انفرادی و تک‌ تک برگزار خواهد شد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *