قواعد تیراندازی با کمان

ممکن است شما هم علاقه زیادی به ورزش تیراندازی با کمان داشته باشید؛ اما در مورد قواعد تیراندازی با کمان اطلاعات چندانی ندارید. در این گفتار قصد داریم تا در مورد قوانین تیراندازی و چگونگی قلق گیری با کمان بپردازیم.

در طول سال فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان اقدام به برگزاری رقابت‌های تیراندازی با کمان در سطح بین‌المللی می‌کند. این فدراسیون کار خود را از سال 1931 میلادی در کشور سوئیس در شهر لوزان راه‌اندازی شد و در حال حاضر به فعالیت خود در این مکان ادامه می‌دهد.

این فدراسیون تمامی رقابت‌های قهرمانی تیراندازی با کمان و جام جهانی تیراندازی با کمان را در تمامی دوران‌ها برگزار می‌کند و مسابقات مطابق با قوانین فدراسیون طراحی و برگزار می‌شود.

اصول و قواعد تیراندازی با کمان

رقابت‌های تیراندازی با کمان در سطح بین‌المللی در دو بخش داخل سالن و خارج از سالن آقایان و خانم‌ها زیر نظر فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان اجرا می‌شود. مسابقات تیراندازی با کمان در سالن آقایان و خانم‌ها در فاصله‌های 18 تا 25 متری برگزار می‌گردد که هر مسافت 30 تیر در 10 مرحله 3 تیر به مدت 2 دقیقه باید توسط کمانداران پرتاب گردد.

کلیه مسابقات تیراندازی در بیرون از سالن:

  1. در بخش آقایان در فاصله‌های 30، 50، 70 و 90 متری
  2. در بخش خانم‌ها در فاصله‌های 30، 50، 60 و 70 متری

در مسابقاتی که در بیرون از سالن انجام می‌شود کمانداران در 2 مسافت 70 متری و 90 متری برای آقایان و 60 متری تا 70 متری برای خانم‌ها باید تعداد 6 تیر را در 6 مرحله 4 دقیقه‌ای به سیبل هدف که 122 سانتی‌متری است پرتاب نمایند. در این مسافت کوتاه یعنی 30 و 50 متری کمانداران آقا و خانم می‌توانند 3 تیر را در 12 مرحله به مدت 2 دقیقه به سوی سیبل 80 سانتی‌متری پرتاب کنند. در این بخش از مسابقات که در قالب 3 بخش انفرادی، تیمی و ترکیبی در هر رشته اجرا می‌شود.

نحوه قلق‌گیری کمان در مسابقات

یکی از شایع‌ترین مواردی که قبل از شروع مسابقه بیشتر کمانداران انجام می‌دهند تا بتوانند میزان دقت کمان خود را بسنجند قلق‌گیری در میدان مسابقه است. در قلق‌گیری کماندار بدون اینکه محدودیتی داشته باشد می‌تواند به راحتی تیراندازی کند. معمولا قلق‌گیری یک روز پیش از شروع مسابقه یا 45 دقیقه قبل از مسابقه صورت می‌گیرد.

نکته قابل توجهی که در مورد قلق گیری وجود دارد این است که هیچ کمانداری قبل از شروع یا بعد از پایان یافتن زمان تیراندازی اجازه پرتاب تیر ندارد در صورتی که در این مدت تیری پرتاب کند و به سیبل هدف اصابت کند بیشترین امتیاز تیراندازی در اولین مرحله تیراندازی از کماندار متخلف کسر می‌شود.

قوانین در میدان تیراندازی

قوانین در میدان تیراندازی

یک سری از قوانین تیراندازی با تیر و کمان در میدان تیراندازی وجود دارد که تنها در محدود مربع شکل است که هر ضلع آن از خط عمودی زیر صفحه طلایی سیبل تا خط پرتاب اندازه‌گیری می‌شود. مساحت تغییرات اندازه زمین در فواصل مشخص 30، 60، 70 و 90 سانتی‌متر است. خط انتظار تقریباً در 5 متری پشت خط پرتاب مشخص می‌شود.

چنانچه که قصد استفاده از سیبل مثلث شکل را در فاصله‌های 30 متری دارید فاصله مرکز صفحه دایره طلایی رنگ در 130 سانتی‌متری زمین است. اندازه‌گیری محدوده تغییرات مثبت از 50 الی منفی 50 سانتی‌متر نبایستی بیشتر باشد.

در بیشتر مواقع ارتفاع مرکز صفحه‌های طلایی رنگ سیبل‌های هدف بر روی محدوده تغییرات باید تحت نظارت کماندار و مربیان باشد. در صورتی که دو یا چند نفر تیرانداز در یک زمان به یک هدف تیراندازی کنند در این صورت باید مکان‌هایی که کمانداران از آن نقطه تیراندازی کرده‌اند بر روی خط پرتاب مشخص می‌شود.

در صورتی که سیبل عرض 240 سانتی‌متر داشته باشد. در مسابقات دو کماندار بر روی یک سیبل تیراندازی می‌کنند، حداقل میزان فضایی که برای هر کماندار 120 سانتی‌متر است. چنانچه که 3 کماندار در مسابقات داخل سالن در مجاورت یکدیگر تیراندازی کنند فاصله آن‌ها با یکدیگر 80 سانتی‌متر خواهد بود.

مدت زمان تیراندازی با کمان در مسابقات چقدر است؟

مدت زمان تیراندازی با کمان در مسابقات چقدر است؟

مدت زمانی که برای تیراندازی با تیر و کمان توسط داور برای پرتاب 3 تیر کماندار در نظر گرفته شده است از این قرار است:

رقابت با دو سوت داور شروع می‌شود و کمانداران می‌توانند در این مدت زمان ظرف 20 ثانیه به داخل محوطه و روی خط آتش قرار بگیرند و تیر را داخل کمان جایگیری کنند تا با اعلام نمودن پرتاب تیر آماده شلیک باشد.

بعد از 20 ثانیه اول با اعلام یک سوت اجازه پرتاب تیر صادر می‌شود در این مدت زمان کماندار باید ظرف مدت 2 دقیقه 3 پرتاب انجام دهد. در این مدت کماندار با مدیریت کردن زمان 3 پرتاب باید به سوی سیبل انجام دهد. در 30 ثانیه پایانی به اتمام 2 دقیقه داور با یک سوت اعلام می‌شود که فقط 30 ثانیه فرصت باقی است تا تیراندازی انجام شود بعد از پایان این 2 دقیقه داور 3 سوت پی در پی می‌زند که نشان از اتمام تیراندازی است.

نکات مهم و ضروری

  1. در صورتی که بعد از پایان سوت کماندار تیر خود را پرتاب کرد خطا اعلام می‌شود و موجب جریمه شدن تیرانداز می‌شود.
  2. اگر تیری پرتاب شده و دارو سوت بزند یعنی زمانی که تیر در پرواز به سمت سیبل بوده است امتیاز تیر بعد از برخورد با هدف قبول می‌باشد و برای کماندار امتیازی در نظر گرفته می‌شود.

جمع‌بندی قواعد تیراندازی با کمان در مسابقات

  • تیراندازی با کمان حتما بایستی از یک سمت انجام شود.
  • مدت زمان مورد نیاز برای پرتاب 3 تیر به سمت سیبل 2 دقیقه و برای پرتاب 6 تیر به سمت سیبل 4 دقیقه به طول می‌انجامد. بر اساس نقطه فرود تیر بر روی سیبل امتیاز مورد نظر به تیرانداز داده خواهد شد.
  • در صورتی که تیر در بین دو رنگ یا در میان خطوط بین دو نقطه از سیبل فرود بیاید برای آن پرتاب بیشترین امتیاز بین دو منطقه در نظر گرفته می‌شود.
  • تیرها و سیبل‌ها تا اتمام زمان تیراندازی به هیچ عنوان جابجا نمی‌شوند بلکه بعد از اتمام مسابقه و خارج کردن تیرها از سیبل محل فرود تیرها برای محاسبه امتیازات نشانه‌گذاری می‌شوند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *