معیارهای تیراندازی با کمان

برای آموختن و یادگیری ورزش تیراندازی با کمان که ضروری‌ترین و مهم‌ترین عامل داشتن بهبود و تقویت و ایمنی بدن است با کسب مهارت‌ها و روش‌های تکنیکی همراه با توانایی همخوانی با شرایط آب و هوایی و روانی می‌باشد.

معیارهای تیراندازی با کمان

همواره می‌توان با یک برنامه‌ریزی منظم، دقیق و حساب شده تمامی معیارهای سنجش را به خوبی سنجید. این عوامل عبارتند از:

  • آمادگی جسمانی
  • آمادگی تکنیکی
  • آمادگی تاکتیکی
  • آمادگی روانی

در ادامه هر یک از عوامل فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. آمادگی جسمانی

منظور از آمادگی جسمانی می‌توان اشاره کرد که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های تمرینی در رشته ورزشی تیراندازی با کمان یا هر شی‌ء دیگر مانند تفنگ نیاز به آمادگی جسمانی بسیار قوی و قدرتمند دارد که خود زمینه‌ساز دستیابی و رسیدن به مهارت‌های لازم در زمینه تیراندازی به شما می‌رود.
هدف اصلی از آمادگی جسمانی گسترش و بالا رفتن قابلیت‌های عملی تیراندازی با تیر و کمان می‌باشد.

آمادگی جسمانی تیراندازی با کمان

در حقیقت آمادگی جسمانی نخستین مرحله از توسعه تیراندازی است و مراحل بعدی او مطابق با آمادگی جسمانی عمومی است که در کنار سایر عوامل دیگر به دست می‌آید. هر چقدر زمان بیشتری را برای آمادگی جسمانی عمومی صرف کنید به برنامه‌های تمریناتی اختصاص دهید می‌توانید مهارت‌های زیادی در زمینه ورزش تیراندازی کسب کنید.
عالی‌ترین ورزش‌ها برای تیراندازی، ورزش‌هایی هستند که موجببالا رفتن استقامت و تقویت قلبی، تنفسی، تعادل و انعطاف‌پذیری است در حالی که مربیان باید برنامه‌های تمرینی خود را بر اساس نیازهای موردنظر خود با ورزش‌های مختلف مانند دومیدانی، دوچرخه‌سواری، تمرینات کششی، تمرینات تعادلی و کار با وزنه را در برنامه آمادگی جسمانی تیراندازی بگنجانند.

2. آمادگی تکنیکی

بی‌شک پیروی نمودن از اصول تکنیکی و روش‌های فنی از مهم‌ترین راهکارهای موفقیت در تیراندازی با کمان است که موجب می‌گردد تا تیراندازان متناسب با سطح تمرینات خود به این مهارت‌ها دست یابند. برای یادگیری مهارت‌های تکنیکی در تیراندازی روش‌های اصولی و سیستماتیکی نیاز است تا تیراندازان و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی بتوانند به صورت منظمو حساب شده و با شناخت به جزئیات کار در قسمت‌های مختلف به صورت مجزا برای هر یک توضیحات کافی و لازم ارائه دهند.

آمادگی تکنیکی عبارت است از:

  1. حالت گیری
  2. نگهداری سلاح
  3. نحوه نفس‌گیری
  4. مطابقت دادن عناصر دید
  5. رها نمودن ماشه
  6. فرایند تکمیلی
  7. عوامل تاکتیکی به شرح زیر است:
  8. شرایط آب وهوایی منطقه
  9. دمای محیط
  10. شدت باد
  11. بارندگی
  12. نور آفتاب
  13. سراب
  14. شرایط محیطی و منطقه‌ای
  15. میزان ارتفاع جغرافیایی محل تمرین و مسابقه
  16. وضعیت روشنایی و نور محل تیراندازی
  17. سطح رقابت تیراندازان
  18. تماشاگران
  19. سیستم مورد استفاده در سالن
  20. موقعیت فردی
  21. استفاده از زمان
  22. کاربردهای تکنیکی
  23. سطح تمرینات
  24. استفاده از تجهیزات
  25. آمادگی روانی

ارتباط عملکرد روانی با مهارت‌های عملی تیراندازی بسیار بالا است از همین رو برای رسیدن به موفقیت یا عدم موفقیت یک تیرانداز بستگی به میزان توانایی‌های اجرایی آن دارد مانند تکنیک و مهارت‌های کلیدی و مهم که همراه با آمادگی‌های روانی از قبیل اطمینان یافتن، تمرکز فکر و کنترل هیجان افراد بستگی دارد.

آمادگی تکنیکی تیراندازی با کمان

ارتباطاتی که بین ویژگی‌های جسمانی و روانی در تیراندازی با تیروکمان وجود دارد در بیشتر موارد ناشی از مهارت‌های مؤثر و مفید در وظایف از قبیل رها کردن ماشه یا تیر به صورت غیر ارادی، تنفس و کنترل ضربان قلب نسبت به مهارت جسمانی بسیار حائز اهمیت است.
در واقع تیراندازان حرفه‌ای به صورت غیر ارادی، قادر هستند تا تنفس و ضربان قلب خود را به خوبی کنترل نمایند و با استفاده از یک عملکرد روانی خوب می‌توانند درصد بسیار بالایی از موفقیت خود را تضمین نمایند، بنابراین تیراندازان برجسته و مشهور و معروف بر روی یکنواختی کارها ثبات دارند و در اجرای و پیاده‌سازی فن‌های تصمیم‌گیری در عین حالی که سرعت بالایی دارند از دقت بالا و آرامش بیشتری برخوردار می‌باشند این عوامل مهم‌ترین و مؤثرترین سرمایه‌های یک تیرانداز است.
بی‌شک کارایی روانی مثبت تیراندازان در رشته‌های مختلف تیراندازی مانند تیر و کمان بسیار مهم و حائز اهمیت است که تحت عنوان تمرینات بایستی مورد استفاده قرار گیرد. در حقیقت مهارت‌های روانی مشابه مهارت‌های جسمانی چشمگیر هستند. تیراندازان حرفه‌ای مجموعه کاملی از مهارت‌های روانی نیستند بلکه آن توانایی و مهارت لازم را در زمینه تمرکز فکر، ایجاد تعادل روانی در شرایط فشار، اعتمادبه‌نفس و ایجاد و برقراری ارتباط با مربی را به صورت منظم و پیوسته تمرین می‌کنند.

در حقیقت این نوع از ویژگی‌ها همان مهارت‌های جسمانی و روانی است که برای دستیابی به موفقیت درتیراندازی لازم و ضروری است. با به کار گیری معیارها و فن‌های فوق می‌توان به یک تیرانداز حرفه‌ای تبدیل شد، اما نکته مهم دیگری که وجود دارد نوع تیر و کمان و کاربرد آن است. برای خرید تیر و کمان خوب و حرفه‌ای و با کیفیت تنها کافی است که به وبسایت‌های معتبری که در این زمینه خدمات خود را ارائه می‌دهند مراجعه کنید تا بتوانید تیروکمان مورد نظر خود دست‌ یابید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *