اجزای مختلف کمان

کمان‌های کراس‌بو برای هزاران سال وجود داشته‌اند و هنوز هم به طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند. با این حال و به مرور زمان برخی از تغییرات به منظور بهبود در دقت، سرعت و عملکرد به کمان کراس‌بو اضافه شده است.
مکانیزم‌های پیشرفته‌تر برای شلیک به علاوه مواد قوی‌تر مورد استفاده در ساخت و ساز اجزای مختلف کمان باعث ایجاد برخی از این پیشرفت‌های اخیر شده است.
در حال حاضر تیر و کمان‌هایی وجود دارند که به صورت خاص طراحی شده‌اند و انتخاب مناسب آن‌ها می‌تواند مهارت شما را در تیراندازی تعیین کند.

کمان‌های شکاری کراس‌بو

زمانی که نام تیر و کمان می‌آید، احتمالا بسیاری از مردم تیر و کمان‌های کودکی خود را در کوچه باغ‌های قدیمی به خاطر می‌آورند، همان‌هایی که ساخته دست خودشان بود و هنگام شلیک با آن گویی که دنیا را فتح کرده‌اند، با این حال انواع مختلفی از تیر و کمان وجود دارد.

اولین کمان‌های کراس‌بو توسط چینی‌ها اختراع شد و پس از آن توسط یونانیان باستان و رومی‌ها مورد استفاده قرار گرفت و سپس در قرون وسطی به اروپا رسید.

طراحی‌های این نوع کمان به سادگی انجام می‌شد و در آن زمان جزء لاینفک سلاح‌های ارتش کشورهای مختلف بود.

کمان‌های شکاری کراس‌بو

پس از گذشت چندین سال و از زمان معرفی آن به بشر، ظاهر اولیه کمان کراس‌بو تغییر چندانی نکرده است، اما نمی‌توان منکر بهبود جزئیات آن شد.
این سلاح که به صورت افقی استفاده می‌شود، اغلب به یک میل لنگ نیاز دارد تا رشته و یا همان زه کمان را به سمت عقب هدایت کند و به مکانیزم شلیک آن کمک کند.

برخی از کمان‌های کراس‌بو دامنه کوتاه‌تری دارند و در نتیجه هدایت زه به سمت عقب به خاطر وزن سنگین آن‌ها به سختی انجام می‌شود.
به طور کلی استفاده و شلیک با این سلاح برای مبتدیان و کمانداران جوان توصیه نمی‌شود و همچنین لازم به ذکر است که تمام کمان‌های کراس‌بو، برای تیراندازی در مسابقات واجد شرایط نیستند.
هرچند مقررات مسابقه با توجه به قوانین و مقررات دولتی می‌تواند متفاوت باشد، به همین دلیل بهتر است قبل از خرید یک کمان کراس‌بو، از شرایط آن برای استفاده در مسابقه اطمینان حاصل کنید.

تفاوت این کمان با کمان‌های کامپوند و ریکرو این است که بازوی آن به صورت افقی قرار گرفته است، دوربین واقع شده در روی آن به دقت تیرانداز در زمان شلیک کمک می‌کند.
کمان کراس‌بو جزء متداول‌ترین کمان‌ها برای تیراندازی به شمار می‌‎آید.

کمان‌های پیچیده کامپوند

کمان‌های پیچیده کامپوند

آن‌ها اولین بار در سال 1960 ظاهر شدند و به سرعت میان بسیاری از شکارچیان و تیراندازان به محبوبیت دست یافتند.
مهم‌ترین چیزی که درباره آن‌ها وجود دارد این است که نسبت به انواع کمان بسیار پیچیده هستند و از قطعات متنوعی تشکیل شده‌اند، به همین دلیل اغلب مبتدیان در بارگیری و شلیک با آن مشکل دارند.

مهم‌ترین مزیت کمان‌ کامپوند این است که در دقت بهبود یافته‌ و سرعت و فاصله‌ای که ارائه می‌دهد، آن‌ را محبوب دل کمانداران پیر و جوان کرده است.

کمان‌های کامپوند برای تمرین در حیاط خلوت بسیار مناسب و ایده‌آل به نظر می‌رسند و حتی در حال حاضر در بسیاری از مسابقات جهانی از این کمان‌ها استفاده می‌شود.

کمان‌های کامپوند از مواد مختلفی ساخته شده‌اند، تنوع مواد منجر به تغییر دقت آن‌ها می‌گردد.
سلاح‌هایی که از مواد باکیفیت ساخته شده‌اند، نه تنها دوام بیشتری ایجاد می‌کنند، بلکه تحت تاثیر رطوبت و تغییرات ناگهانی دما نیز قرار نخواهند گرفت.
از آنجایی که کمان کامپوند بسیار انعطاف‌پذیر است، فاصله و سرعت در آن‌ها به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

کمان‌های ترکیبی دارای یک طراحی پیچیده هستند که استفاده از آن‌ها می‌تواند کمی سخت باشد.

کمان ریکرو

سیستم آن شامل کابل‌هایی است که باعث می‌شود کشیدن زه برای کمانداران به راحتی انجام شود، به صورتی که آن‌ها وزن سنگین آن را احساس نکنند و بدون ایجاد خستگی در عضلات قادر به تمرین باشند.
با قدرت اضافه شده در بخش پشتی آن‌ها، تیر رها شده از چله با سرعت بیشتری می‌تواند به پرواز درآید، همچنین با استفاده از ریلیز کمان یک شلیک تمیز و مناسب بر روی هدف جا خوش می‌کند.

کمان ریکرو، سنتی اما ماندگار

کمان‌های ریکرو از دیرباز تاکنون تغییرات زیادی داشته‌اند، با این حال انواع آن‌ها به راحتی قابل تشخیص است. این سلاح‌ها یکی از موارد مورد علاقه سوارکاران قدیمی در هنگام اسب سواری بوده است و هنوز هم در مسابقات تیراندازی در المپیک از این کمان‌ها استفاده می‌شود.

شکل کلی سلاح ریکرو خمیده و منحنی است و به همین دلیل به این اسم نامگذاری شده است. این کمان می‌تواند قدرت زیادی را برای کماندار ارائه دهد و در عین حال استفاده از آن بسیار آسان است. علاوه بر آن، سلاح ریکرو می‌تواند یک وسیله کمک آموزشی مناسب برای بسیاری از مبتدیان به شمار آید.

کماندارانی که ابتدای راه هستند، اغلب از ساده‌ترین مدل آن استفاده می‌کنند، به صورتی که این مدل با هیچ قطعه اضافی همراه نیست.
کمان‌های ریکرو بهترین کمان‌ها برای مبتدیان به شمار می‎آیند.
کمان‌های ریکرو با رشته‌ها و بدنه‌های مختلفی ارائه می‌شوند و همین امر باعث محبوبیت و ماندگاری آن‌ها شده است.
برخی از رایج‌ترین قطعات موجود در این سلاح شامل بخش نشانه روی کمان و تثبیت‌کننده‌ها برای اطمینان از صاف بودن تیر می‌باشد.

کمان‌های بلند

کمان‌های بلند و طولانی

یک طرح بسیار ساده که همین امر باعث محبوبیت آن‌ها شده است، کمان‌های بلند هستند که اغلب از یک تکه چوب منحصر به فرد ساخته شده‌اند.
اولین بار آن‌ها در سال 1928 مورد استفاده قرار گرفتند و به مرور به یکی از سلاح‌های متداول در ارتش انگلیس و اروپا تبدیل شدند.
اکثر کمان‌هایی که در این نوع ظاهر می‌شوند، از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند.

از آنجایی که کمان‌های بلند شکل خاصی ندارند، هر کس که به یک تکه چوب بلند و یک چاقوی مناسب دسترسی داشته باشد و از چوب سر رشته‌ای داشته باشد، قادر خواهد بود تا یکی از آن‌ها را بسازد.
علاوه بر دوام بالا، آن‌ها معمولا سبک و انعطاف‌پذیر هستند، بنابراین به راحتی حمل می‌شوند.

استفاده از این کمان‌ها به مهارت و هدف شما بستگی خواهد داشت، اما آشنایی بیشتر با آن‌ها به شما کمک خواهد کرد که برای انتخاب آنچه به آن نیاز دارید، بهتر تصمیم بگیرید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *