تمرینات بدنی در ورزش تیر‌ و کمان

آمادگی جسمانی و تمرینات بدنی در ورزش تیراندازی با کمان بسیار حائز اهمیت است. به نحوی که در ورزش تیراندازی احتیاج به دقت و تمرکز زیادی دارد، تمامی‌‌ حرکات یک تیرانداز باید تحت کنترلش باشد تا بتواند تیر را به درستی بر هدف بنشاند.
این ورزش نیاز به ورزیده بودن و قدرت عضلات در فرد تیرانداز دارد، برای همین تمرینات بدنی در ورزش تیر‌ و کمان باید جدی گرفته شود.

تحقیقات نشان داده که تیراندازی، وابسته به تکنیک‌های قدرت بدنی بوده و هدف گیری با کمان، فشار زیادی به عضلات و دستگاه عصبی وارد می‌‌کند، بنابراین لازم است که قبل از انجام این ورزش به فعالیت‌های جسمی‌‌ و ورزشی بپردازید تا بدن آمادگی انجام این ورزش را داشته باشد و آسیبی به عضلات وارد نشود.

آمادگی جسمانی در تیراندازی افزایش توانایی عملی برای دستیابی به مهارت‌ها و اجرای ورزش تیراندازی است. آمادگی جسمانی اولین قدم برای پیشرفت و موفقیت در این رشته بوده و هر چقدر که آمادگی جسمانی فرد بیشتر باشد، اجرای مهارت تیراندازی نیز بیشتر خواهد بود.

انواع تمرینات بدنی در ورزش تیر‌ و کمان

تمرینات بدنی در ورزش تیر‌ و کمان به 4 دسته تقسیم بندی می‌‌شوند:

  1. تمرین دادن عضلات
  2. تمرین اعضای داخلی بدن
  3. تمرینات بینابینی
  4. تمرینات تنفسی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

تمرین دادن عضلات

1. تمرین دادن عضلات

یکی از تمرینات آمادگی جسمانی و تمرینات بدنی در ورزش تیر‌ و کمان تمرین دادن عضلات است.
تمرینات جسمانی برای ایجاد ورزیدگی بدن و عضلات به وسیله دستگاه‌های داخل سالن انجام می‌‌شود و انجام ورزش‌هایی مانند، دویدن، دوچرخه‌سواری، طناب‌بازی، فوتبال و غیره بهبود می‌‌یابد.

ولی تمرینات اختصاصی برای ورزیدگی جسمی ‌‌برای ورزش تیراندازی به وسیله تقویت عضلات درگیر در حالت‌های مختلف برای پرورش این عضلات است و با تمریناتی مانند: نگه داشتن و بالابردن سلاح در حالت و فضای هدف‌گیری برای افزایش قدرت عضلات به دست می‌‌آید.
شنا‌ رفتن، خم کردن زانوها، پرش از روی مانع، بلند کردن پای کشیده به چپ و راست و غیره از تمرینات مناسب برای این منظور است.

2. تمرین اعضای داخلی بدن

داشتن قلب و ریه سالم و قوی و همچنین سیستم گردش خون مناسب، برای انجام این ورزش از مهمترین فاکتورهای آمادگی بدنی برای ورزش تیراندازی به شمار می‌‌رود.

اعضای نامبرده به وسیله ورزش باید تقویت شده و ظرفیت آن افزایش یابد. اگر از این عضلات استفاده نشود به سرعت ظرفیت افزایش یافته را ازدست می‌‌دهند.
افراد ورزشکار قلب بزرگتر، تعداد ضربات کمتر و عملکرد بیشتری نسبت به افراد عادی دارند.

3. تمرینات بینابینی

ورزشکاری که به ورزش تیراندازی می‌‌پردازد، باید داری دید قوی و متمرکز باشند.

موفقیت در این ورزش مستلزم تسلط بر بینایی و تمرکز روی هدف است. تمرینات بینابینی برای آمادگی جسمانی و تمرینات بدنی در ورزش تیر‌وکمان که بین تمرین‌های سالنی، در فواصل زمانی مشخص انجام می‌‌شود و باعث افرایش قدرت، سرعت و مقاومت بدن است، زیرا که در این تمرینات فشار زیادی به بدن وارد می‌‌کند و فرد مجاز به استراحت نیست.

ورزش‌هایی مانند، دویدن، بالا و پایین پریدن از پله و انجام حرکات اسکوات بدون وزنه و در کل ورزش‌هایی که بدون هیچ وسیله ورزشی انجام شده و فشار زیادی به بدن وارد می‌‌کنند، از جمله ورزش‌های بینابینی محسوب می‌‌شوند.

این تمرینات به دلیل اکسیژن رسانی بیشتر به عضلات و سیستم ایمنی، باعث می‌‌شود تا ورزشکار حواس خود را بهتر متمرکز کند و نیازهای شدید خود را برطرف نماید.

تمرینات تنفسی

4. تمرینات تنفسی

تنفس منظم و کنترل دم و بازدم در انجام ورزش تیراندازی بسیار مهم و ضروری است، تمرینات تنفسی ظرفیت ریه‌ها را افزایش داده و زمانی که با تمرینات بینابینی انجام می‌‌شود، اندام‌ها را تقویت می‌‌کند.

تنفس صحیح به دلیل تاثیری که در کیفیت شلیک تیرانداز دارد به همراه حالت‌گیری صحیح و زمان‌سنجی برای تیراندازی باید آموخته شود. در ورزش‌های تنفسی باید بدون هیچ سروصدایی، عمل دم و بازدم و تنفس را تا حد ممکن عمیق انجام داد.

همه ورزش‌ها احتیاج به انعطاف پذیری بدن دارند، زیرا باعث تحرک بیشتر بدن می‌‌شود، انعطاف پذیری با ورزش‌هایی مانند ژیمناستیک افزایش پیدا می‌‌کند.

آمادگی روحی از دیگر تمرینات آمادگی جسمانی و تمرینات بدنی در ورزش تیر‌وکمان می‌باشد.

برای داشتن بدنی قوی و سالم باید از قدرت روحی و روانی خود محافظت کنیم، حتما شما هم تجربه‌ای از افرادی داشته‌اید که با آمادگی روحی خوبی که داشته‌اند توانسته‌اند که بر بیماری‌های صعب العلاج پیروز شوند و یا افرادی که از سلامت جسمی ‌‌خوبی برخوردار بوده‌اند، ولی به دلیل روحیه نامناسب بیمار شده‌اند، علاوه بر این نداشتن خواب و تغذیه مناسب و استراحت کافی، تلاش ما برای انجام تمرینات به هدر خواهد رفت.

به صورت کلی برای ایجاد آمادگی جسمانی نیازمند 4 چیز خواهیم بود:

  • انجام تمرینات و حرکات ورزشی مناسب
  • تغدیه کامل و مناسب، شامل استفاده از تمام گروه‌های غذایی
  • خواب به اندازه و کافی، خواب زیاد ماهیچه‌ها را تحلیل می‌‌برد و خواب کم تمرکز را از بین می‌‌برد.
  • استراحت کافی بعد از انجام تمرینات برای بازسازی بدن

حرکت دست تیرانداز برای کشیدن زه نباید به نحوی باشد که نشانه گیری را مختل کند، این کار باید به صورت کنترل شده، آرام و با خونسردی انجام شود. وقتی زه به صورت پیوسته و آرام کشیده شود، خط سیر پیکان منحرف نمی‌‌شود. تیرانداز باید نفس خود را حبس کرده و به آرامی‌‌ زه را بکشد.

 نکات موثر در انجام تمرینات ورزشی تیراندازی

نکات موثر در انجام تمرینات ورزشی تیراندازی

در تمرینات تخصصی برای تیراندازی با کمان نکات مختلفی وجود دارد که عبارت است از:

  1. تقویت عضلات درگیر و کنترل کننده در ورزش تیراندازی
  2. تقویت عمومی‌‌ عضلات بدن
  3. توقیت عضلات باید با اصول قرینه‌سازی انجام شود
  4. تقویت بیش از حد عضلات غیر ضروری، سسیتم تعادل بدن را به هم میریزد.
  5. آشنایی با اصول آنتومی‌‌ بدن، پیشرفت سریع تر در این رشته را به همراه دارد.

آمادگی تکنیکی در ورزش تیر‌و‌کمان

آمادگی تکنیکی در ورزش تیر‌و‌کمان شامل موارد زیر است:

  • نحوه حالت گیری بدن
  • نگهداری اسلحه
  • روش نفس گیری
  • تطابق دادن دید
  • رها کردن ماشه

خطرات نداشتن آمادگی جسمانی در ورزش تیر‌و‌کمان

برخی افراد تصور می‌‌کنند که هیچ خطری در این ورزش وجود نداشته و آسیبی به ورزشکار وارد نمی‌‌شود، ولی از آسیب‌هایی که می‌‌تواند به ورزشکار وارد شود، می‌‌توان به شکستگی و بریدگی انگشت در اثر گیر کردن در زه و یا حتی آسیب به صورت در اثر رها کردن زه در مسیر پرتاب تیر اشاره کرد.

در مواردی که فرد خواب کافی و مناسب نداشته باشد، ممکن است تمرکز خود را از دست داده و تیر را به سمت دیگری به غیر از هدف رها کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *