تکنیک‌های تیراندازی با کمان

ورزش تیراندازی با کمان از قدیمی‌ترین هنرهایی بوده که بشر در جنگ‌ها برای دفاع از خود استفاده می‌کرده است و به عنوان قدیمی‌ترین ورزش در جهان شناخته شده است، انسان‌های اولیه از تیراندازی به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از حملات دشمن و شکار استفاده می‌کردند.

نخستین کسانی که تیراندازی را ابداع و از آن استفاده کردند ایرانی‌ها بودند.
در ادیان مختلف به خصوص اسلام یادگیری تیراندازی سفارش شده است. تیراندازی با کمان علاوه بر افزایش توان جسمانی، انعطاف بدنی و تمرکز را بهبود می‌بخشد. ورزش تیراندازی چگونه تمرکز کردن، صبوری و تقویت ذهن را به ما می‌آموزد.

این ورزش علاوه بر مفرح بودن، کاهش استرس و اضطراب را به همراه دارد.
در یادگیری این ورزش هیچ محدودیتی وجود ندارد، خانم باشید یا آقا، با هر سنی از 8 تا 80 سال، حتی اگر معلولیت داشته باشید می‌توانید این ورزش را انجام بدهید، در این ورزش تنها علاقه مهم است و پشتکار.

امروزه بسیاری از افراد علاقمند هستند که این ورزش را یاد گرفته و تمرین کنند. اگر شما هم جزو دوستداران این ورزش هستید با ما همراه شوید.

تکنیک‌های تیراندازی با کمان

تکنیک‌های تیراندازی با کمان عبارت است از:

  1. تمرین تیراندازی
  2. گرم کردن
  3. آهسته راه رفتن
  4. تعیین چشم غالب
  5. نحوه ایستادن
  6. استقرار بدن
  7. قرار گیری انگشت بر روی زه کمان
  8. قرارگیری دست بر روی کمان
  9. روش صحیح کشیدن زه
  10. قرارگیری زه بر روی صورت
  11. نشانه گیری

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

تمرین تیراندازی

1. تمرین تیراندازی

برای یادگیری تیراندازی با تیر و کمان ابتدا باید روی تمرکز و آمادگی جسمی تمرین کرد و سپس، تکنیک‌های تیراندازی و پرتاب تیر را آموخت.

افرادی که  از تمرکز و آمادگی جسمی مناسبی برخوردارند در تیراندازی احتمال موفقیتشان بیشتر است. پس برای بهبود این شاخص‌ها باید به انجام تمرینات تخصصی برای تیراندازی با کمان منظم پرداخت.

2. گرم کردن

گرم کردن اولین قدم برای آماده کردن بدن برای تیراندازی با تیر و کمان است، با انجام حرکات کششی تمام بافت‌های عضلات بدن با هم منسجم می‌شود.
این حرکات شامل، خم کردن و کشش عضلات کمر، کشش عضلات دست،کشش عضلات ران، خم کردن زانوها، چرخاندن سر و گردن و … .

گرم کردن

3. آهسته راه رفتن

راه رفتن آهسته در افزایش تمرکز برای پرتاب تیر، قبل از شروع به تیراندازی موثر است و ضربان قلب را منظم و گردش خون را بهبود می‌دهد. تعیین کردن چشم غالب در تمرینات تیراندازی به دلیل مشخص کردن اینکه کمان با دست چپ یا راست گرفته شود از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

4. تعیین چشم غالب

برای تعیین چشم غالب، کافی است که دو دست خود را به هم چسبانده و حفره‌ای در وسط آن ایجاد کنید، سپس به ترتیب یکی از چشم‌های خود را بسته و با چشم دیگر خود به نقطه ای با 4 یا 5 متر فاصله نگاه کنید.
در این صورت تنها یکی از چشم‌هایتان قادر خواهید بود نقطه مورد نظر را ببیند که همان چشم غالب شماست.

5. نحوه ایستادن

روش صحیح ایستادن در ورزش تیر و کمان بسیار حائز اهمیت بوده و تاثیر زیادی بر حرکات بدن در هنگام تیراندازی دارد. زاویه‌های بدن تیرانداز به نحوه ایستادن او کاملا مرتبط است.

برای شروع، تیرانداز باید به شکل 90 درجه به سمت سیبل بایستد و پاها را به میزان عرض شانه باز کرده و پنجه‌ها را به سمت بیرون نگه دارید. برای تعادل بیشتر، از وسط سیبل تا نوک انگشت شصت، یک خط فرضی ترسیم می‌کنیم و پاها را در دو طرف خط شلیک قرار می‌دهیم، بدون این که عضلات را منقبض کرده باشیم.

تعیین چشم غالب از تکنیک‌های تمرین و یادگیری تیراندازی با کمان

6. نحوه استقرار بدن

نحوه قرار گرفتن بدن در تیراندازی و استفاده از بازوها بسیار قابل توجه است، شانه‌های تیرانداز باید در یک امتداد باشد به نحوی که دست کشش زه و دست کمان در یک جهت قرار بگیرند، در واقع دست کمان، شانه کمان و شانه کشش در یک جهت باید باشند و بازوی کمان و شانه کشش یه زاویه 45 درجه با هم بسازند. بازو و آرنج در فاصله کمی از زه کمان قرار بگیرند.

7. روش صحیح قرار گیری انگشت بر روی زه کمان

برای شروع تیراندزای قبل از گرفتن زه کمان، قسمت انتهایی تیر را در محل قرار دادن آن بر روی زه می‌گذاریم، از سه انگشت، انگشت اشاره برای گرفتن قسمت بالایی تیر، انگشت میانی و انگشت حلقه برای گرفتن قسمت پایینی بر روی زه‌ کمان استفاده می‌کنیم.

با بند اول انگشتان دست‌کشش زه کمان را نگه می‌داریم. از مفصل اول و دوم انگشت به دور زه قلاب کرده و با این کار نگهداری از زه کمان را مستحکم می‌کنیم.

8. روش صحیح قرارگیری دست بر روی کمان

کمان را باید به شکلی بین انگشت شصت و سبابه قرار بدهیم که به شکل حرف V باشد و یک زاویه 45 درجه را بسازد. کمان را نباید محکم نگه داشت زیرا باعث می‌شود که فشار کمان در جهت خط فشار تقسیم بشود.

9. روش صحیح کشیدن زه

برای کشیدن زه، ابتدا از بالا به پایین زه را تا زیر چانه خودتان بکشید تا جایی که استخوان‌های کتف به همدیگر نزدیک شوند، سپس کمان را دقیقا روبه‌روی سیبل پایین می‌آوریم و در حالی که صاف ایستاده‌ایم کشش زه را با کتف و شانه خود هماهنگ می‌کنیم.
سپس در داخل روزنه دید نگاه کرده و کمان را به اندازه‌ای پایین می‌آوریم که به نقطه مقابل هدف برسد و در آخر کشش پایانی انجام می‌گیرد.

روش صحیح کشیدن زه

10. روش صحیح قرارگیری زه بر روی صورت

زه در هنگام تیراندازی باید لب و بینی و چانه تیرانداز را لمس کند، در زمان تیراندازی زه نوک بینی تیرانداز را لمس می‌کند و دست تیرانداز با فک او مماس می‌شود و به آرامی به آن فشار می‌آورد.

انگشت سبابه تیرانداز باید دقیقا در زیر چانه او باشد دهان تیرانداز باید بسته باشد و دندان‌ها بر روی هم قرار بگیرند و سر او نیز نباید هیچ حرکت اضافه ای تا زمان پرتاب نهایی داشته باشد.

11. روش صحیح نشانه گیری

چشم غالب برای نشانه گیری بسیار مهم است، تیرانداز باید در هنگام تیراندازی چشم غیر‌  غالب خود را ببندد و تنها با چشم غالب خودش به هدف نگاه کند، بعد از هدف‌گیری، با سه انگشت تیر را به آرامی از زه رها کند، بعد از رها شدن تیر بدن تیرانداز نباید از کنترل خارج بشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *