فرم بدن در تیراندازی با کمان

یکی از مهم‌ترین نکات برای یادگیری و تمرین تیراندازی با کمان نحوه ایستادن و قرار گرفتن صحیح فرم بدن در تیراندازی با کمان است، چگونگی قرار گرفتن بازوها، پشت، سر، پاها و به صورت کلی فرم بدن تیرانداز در ورزش تیراندازی با کمان بسیار مهم است.

بعضی کمانداران تصور می کنند که تنها بالاتنه تیرانداز برای تیراندازی باید فرم درستی داشته باشد. در حالی که بالاتنه فرد توسط پایین‌ تنه او پشتیبانی می‌شود و فرم قرار گرفتن پاها و پشت یکی از فاکتورهای اساسی برای فرم مناسب بدن است.
قرار گرفتن صحیح بدن پشت کمان تیراندازی، تکنیک و عملکرد تیراندازی را بسیار بهبود می بخشد.

در این مقاله سعی داریم با روش‌های صحیح قرار گرفتن فرم بدن در تیراندازی با کمان آشنا بشویم.

روش قرار گرفتن پاها در تیراندازی

قرار گرفتن پاها در ورزش تیراندازی برای تیرانداز بسیار مهم و حیاتی است، زیرا تیرانداز در تمام مدت تیراندازی در جای خود ثابت ایستاده است، بنابراین اولین چیزی که تیرانداز باید بیاموزد، فرم قرار گرفتن پاهاست.

پاهای تیرانداز باید به شکل موازی با خط تیراندازی باشد، قرار دادن هر دو پا به سمت هدف تیراندازی یکی از رایج ترین اشتباهات تیراندازی برای افراد مبتدی است، زیرا کشیدن و نشانه گیری با کمان را با سختی مواجه می کند و تیرانداز ناچار به چرخش 90 درجه برای پرتاب تیر است.

برای شروع، ابتدا پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید، اگر پاهای شما نزدیک به هم باشند، نمی‌توانید تعادل خود را در زمان نگه داشتن کمان حفظ کنید، حتی باز کردن بیشتر پاها کمی دورتر از شانه‌ها برای حفظ تعادل بیشتر مانعی ندارد به شرط آن که این کار به عضلات شما بیش از حد فشار نیاورد.

انگشتان پا را در حالی که پاها را به اندازه عرض شانه باز کردید به سمت بیرون نشانه‌گیری کنید تا تعادل و ثبات شما افزایش پیدا کند، این کار حتما باید در زمان تیراندازی انجام گیرد.

روش صحیح قرار گرفتن لگن

یکی دیگر از بخش‌های پایین تنه که نحوه قرار گرفتن آن در هنگام تیراندازی اهمیت دارد، نحوه قرار گرفتن صحیح لگن تیرانداز است.

روش اشتباهی که افراد مبتدی دارند، این است که در حالی که باسنشان به سمت بیرون است، تیراندازی می کنند و با این روش بقیه وضعیت بدنشان را به خطر می اندازند، باعث قوس کمر می شوند و عضلات مرکزی را ضعیف میکنند و حرکت و موقعیت شانه را تحت تاثیر قرا می‌دهند.

قسمت لگن و زیر ران باید مستقیما زیر ستون فقرات نگه داشته شده باشد و نباید باسن به سمت بیرون بزند، اگر فرم و نحوه قرار گرفتن تیرانداز صحیح باشد، ناحیه پشت او نیز صاف بوده و به سمت بیرون نیست، تیرانداز باید باسن خود را مستقیم نگه دارد.

روش صحیح قرار گرفتن لگن

وضعیت کل بدن در هنگام تیراندازی

اگر در هنگام تیراندازی از پشت به بدن تیرانداز دقت کنید، تمام بدن را در حالت پیچ و تاب مشاهده می کنید، تقریبا مثل این است که باد در حال هل داد تیرانداز است.

نحوه صحیح قرار گرفتن پایین‌تنه که در بالا توضیح دادیم برای ثابت نگه داشتن بدن تیرانداز در هنگام تیراندازی بود، بنابراین با قرار گرفتن صحیح پاها و باسن در هنگام تیراندازی از لحظه ای که کمان را از زمین بلند می کنید، بدن شما ثابت بوده و هیچ حرکت اضافه ای به بدن نداشته باشید.

تکنیک اصلی کمانداران حرفه ای ریکرو این است که وضعیت بدنشان در هنگام تیراندازی کمترین نوسان را داشته و و بدنشان در حالت ثبات است.

روش صحیح قرارگرفتن شانه‌ها در تیراندازی

وضعیت شانه‌های تیرانداز برای تیراندازی، از مهمترین فاکتورهای موقعیت بدن تیرانداز است.

شانه‌های تیرانداز مستقیما بر نحوه پرتاب تیر او موثر است، نحوه صحیح قرار گرفتن شانه‌ها این است که آن‌ها را ثابت نگه داشته و در یک راستا باشند تا بتواند در حالت کشش کمان را به راحتی نگه دارد.
شانه‌های کمان‌دار باید با بازوی کمان تراز باشد و در هنگام کشیدن کمان، شانه‌ها به سمت عقب کشیده بشود. این کار به ثابت نگه داشتن کمان در حالت کشش کمک می کند، زیرا شانه‌های تیرانداز با بازوی کمان در یک راستا قرار می گیرد و طول‌کشش کمان بیشتر شده و ثبات بدن بیشتر می شود.

روش صحیح قرارگرفتن شانه‌ها در تیراندازی

روش صحیح قرارگرفتن بازوها

موقعیت بازوها در هنگام تیراندازی هم بسیار حائز اهمیت است. اگر موقعیت بازوها در فواصل تیراندازی تغییرات جزیی داشته باشد، باعث ناهماهنگی شده و دقت تیراندازی کاهش پیدا می‌کند.

برای شروع باید تیرانداز تیر و کمان خود را صاف و مستقیم بدون کم‌ترین درجه از خمیدگی نگه دارد و با بازوهای مستقیم شروع به تیراندازی کند، به شکلی که آرنج او قفل نبوده و بتواند بازوها را خم کند. اگر آرنج تیرانداز قفل بشود، دچار مشکلات عضلانی و مفصلی خواهد شد.

قسمت ساعد بازوها باید به شکل افقی باشد و نباید بازوی کششی، زیاد به سمت پایین نگه داشته بشود.
اگر دستان تیرانداز بلند باشد، حتی می تواند برای راحتی بیشتر آرنج دست را کمی به سمت بالا بکشد، پایین نگه داشتن بازوها در حالت تیراندازی، نگه داشتن کمان را با دشواری مواجه خواهد کرد.

روش صحیح قرار گرفتن سر در ورزش تیراندازی

فرم بدن در تیراندازی با کمان سر در هنگام تیراندازی برای نشانه گیری دقیق مورد توجه و اهمیت است، بنابراین اگر سر در موقعیت مناسبی قرار نگیرد، تیرانداز قادر به هدفگیری درست نخواهد بود.

سر تیرانداز باید در هنگام تیراندزی حدودا 60 درجه به سمت هدف بچرخد، البته نباید در رعایت 60 درجه وسواس به خرج داد، ولی سر نباید بیش از حد بچرخد، زیرا به عضلات گردن تیرانداز فشار وارد می کند.
از آن جا که ما از بینی خود به عنوان لنگر دوم استفاده می کنیم، چرخش 90 درجه سر هم روش مناسبی برای تیرانداز نیست.

شیب سر در تمام ضربات باید در یک سطح نگه داشته شده و تغییری نداشته باشد، به خصوص در هنگام کشیدن کمان باید سر تیرانداز ثابت نگه داشته بشود.
اگر در موقع هدف‌گیری برای سازگار شدن ارتفاع شلیک، سرتان را کمی خم کنید اشکالی ایجاد نخواهد شد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، بسته بودن دهان تیرانداز است. این کار از مشکلات زیادی جلوگیری می کند، بسته بودن دهان و نفس کشیدن از طریق بینی تفاوت زیادی را در نحوه تیراندزی  به خصوص برای تیراندازانی که زیر فک خود لنگر انداخته اند، ایجاد می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *