مقررات ورزش تیراندازی با کمان

قوانین و مقررات ورزش تیراندازی با کمان در مسابقات بین المللی و کشوری به صورت ثابت است که هر ورزشکار باید تابع این قوانین و دستورالعمل‌ها باشد.

ورزش تیراندازی با کمان نیز از این امر مستثنی نیست. قوانین مسابقات فدراسیون تیراندازی توسط فدراسیون بین المللی تیر و کمان تدوین می‌شود.

در صورت لزوم توسط این سازمان تغییرات در قوانین اعمال می‌شود. فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان در شهر لوزان سوئیس در سال 1931 تاسیس شده و تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است.
این سازمان برگزار کننده رقابت‌های قهرمانی تیراندازی با کمان جهان، مسابقات المپیک و مسابقات جام‌جهانی تیراندازی با کمان است.

مسابقات بین المللی تیر و کمان در سطح جهانی و المپیک برگزار می‌گردد. به دو بخش تیراندازی داخل سالن و خارج سالن برای مردان و زنان به صورت مجزا تقسیم‌بندی می‌شود.

قوانین تیراندازی با کمان داخل سالن

تیراندازی داخل سالن

مسابقات داخل سالن برای آقایان و خانم‌ها به صورت فاصله‌های 25 و 17 متر برگزار می‌شود. در هر فاصله 30 عدد تیر و به صورت 10 مرحله‌ای و به مدت زمان 2 دقیقه باید پرتاب بشود.

مسابقات خارج از سالن تیروکمان

مسابقات تیراندازی با کمان برای خانم‌ها و آقایان کمی متفاوت است. به صورتی که برای آقایان در فاصله‌های 30-50-70 و 90 متر و برای خانم‌ها در فاصله‌های 60- 750-30 و 70 متر برگزار می‌شود.

در مسابقات خارج از سالن، ورزشکاران در فاصله‌های بلند که برای آقایان 70 و سانتی متر است.
برای خانم‌ها 60 و 70 متر است، باید 6 تیر را به صورت ۶ مرحله‌ای در مدت زمان چهار دقیقه به سمت سیبل 122 سانتی‌متری پرتاب کنند.

در مسافت‌های کوتاه 30 و 50 متری آقایان و خانم‌ها تعداد 3 تیر را به صورت 12 مرحله‌ای در مدت زمان 2 دقیقه به سیبل 80 سانتی‌متری پرتاب می‌شود.
در بخش مسابقات مسافت کوتاه، مسابقات به سه روش تیمی، انفرادی و ترکیبی (یک زن و یک مرد) برگزار می‌شود.

قوانین تیراندازی با کمان خارج از سالن

قلق گیری

قلق گیری از یک روز یا 45 دقیقه قبل از شروع مسابقات انجام می‌شود، این کار برای ایجاد آمادگی کماندار و به دست آوردن دقت کمان انجام می‌گردد.
در قلق گیری محدودیت تیر برای کماندار وجود ندارد و می‌تواند هر تعداد تیری که بخواهد به سمت سیبل پرتاب کند.

به جز زمان مشخص شده برای قلق گیری، کمانداران اجازه تیراندازی در قبل و بعد از مسابقات را ندارند. در صورتی که از مقررات سرپیچی کنند، بالاترین امتیاز آن‌ها در اولین مرحله از تیراندازی از مجموع امتیازات آن‌ها کاسته می‌شود.

میدان تیراندازی

زمین مسابقات تیراندازی باید به شکل مربع باشد. هر ضلع این مربع از زیر صفحه طلایی تا خط پرتاب اندازه‌گیری بشود.
ابعاد زمین تیراندازی در فاصله‌های 30-60- 70 و 90 سانتی‌متری می‌باشد. خط انتظار برای تیراندازی 5 متر پشت خط پرتاب قرار می‌گیرد.

برای سیبل‌های مثلثی شکل که در فاصله 30 متری باشند، فاصله مرکز سیبل طلایی تا سطح زمین باید 130 سانت باشد. این فاصله‌ها نباید از 50+ تا 50- بیشتر بشود.

ارتفاع مرکز صفحه طلایی سیبل روی محدوده تغییرات آن، باید از قبل به اطلاع کماندار و مربیان رسیده باشد. در صورتی که در مسابقات دو یا چند کمان‌دار به صورت همزمان به یک سیبل تیراندازی کنند،

در این صورت باید فاصله آن کمانداران میزان مشخصی باشد.
با توجه به عرض 240 سانتی‌متری سیبل، برای تیراندازی دو کماندار به شکل همزمان، فاصله قانونی بین آن‌ها 120 سانتی‌متر و برای 3 کماندار باید 80 سانتی‌متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

قوانین و مقررات مسابقات تیراندازی با کمان در سطح قهرمانی کشوری

زمان تیراندازی

مدت زمان پرتاب 3 تیر برای کمان دار توسط داور تعیین می‌شود. بعد از زدن دو سوت توسط داور، رقابت آغاز می‌شود.
کمان دار اجازه دارد به مدت 20 ثانیه به داخل محوطه روی خط آتش برود و تیر را روی کمانش آماده کند.

بعد از اتمام 30 ثانیه، داور سوت دیگری به معنای اجازه برای شروع تیراندازی می‌زند. کمان دار با این سوت، در مدت دو دقیقه باید 3 تیر پرتاب کند. هنگامی که 30 ثانیه تا تمام شدن 2 دقیقه باقی مانده باشد. داور با زدن سوت این 30 ثانیه را به کماندارن اعلام می‌کند.

در نهایت داور با زدن 3 سوت ممتد، پایان مسابقه را اعلام می‌کند.

اگر بعد از اعلام پایان مسابقه توسط داور، شرکت کننده تیری پرتاب نماید، شامل جریمه خواهد شد. اگر تیر پرتاب شده باشد و داور سوت را بزند، پس از برخورد با سیبل، امتیاز آن برای شرکت کننده محاسبه خواهد شد.

کمان داران موظفند تیراندازی را در یک جهت انجام دهند. زمان پرتاب 3 تیر به هدف تنها 2 دقیقه و زمان پرتاب 6 تیر به هدف، چهار دقیقه می‌باشد.

امتیاز هر سر تیر بر اساس محلی که تیر در صفحه هدف اصابت کرده محاسبه می‌گردد.
اگر تیر بر روی خطوط بین رنگ‌های صفحه هدف اصابت کند، بالاترین امتیاز بین دو منطقه برای کماندار محاسبه می‌شود. تیرها بعد از پایان مسابقه از هدف خارج می‌شوند و در محل تیرها علامت گذاشته می‌شود.

مقررات مسابقات تیراندازی با کمان در سطح قهرمانی کشوری

مسابقات کشوری در دو گروه آقایان و بانوان و در دو بخش کمان ریکرو و کمان کامپوند برگزار می‌شود. برای هر استانی 16 ورزشکار می‌توانند شرکت کنند.

یک تیم برای زنان و یک تیم برای مردان اجازه شرکت در مسابقات را دارند.

هر تیم شامل 4 ورزشکار برای کمان ریکرو و 4 ورزشکار برای کمان کامپوند، یک سرپرست و یک مربی می‌باشد.

مسابقات به شکل مقدماتی و سپس به صورت حذفی می‌باشد. کمانداران در زمان تعیین شده بر اساس جدول مسابقات، باید در خط آتش تیراندازی حاضر بشوند.

پس از شروع مسابقه کماندار اجاز حضور در مسابقه را ندارد. عدم حضور کماندار در زمان مقرر و نداشتن ID کارت، انصراف کماندار محسوب خواهد شد.

مشخصات کمان دار باید روی بدنه تمام تیرها ثبت شده باشد.
کماندارن اجازه استفاده از هیچ گونه وسیله الکتریکی از جمله تلفن همراه را ندارند و در صورت تخلف با اخطار یا اخراج مواجه خواهند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *